Tematyka niniejszej publikacji koncentruje się wokół zagadnień etyki nauczyciela akademickiego. Autorzy pochylają się nad aspektem moralności zawodu wykonywanego poprzez wykładowcę szkoły wyższej, w istocie swej nie różniącej się od etyki zawodów lekarza, biznesmena, prawnika, dziennikarza itp. Podkreślają pewną dualność statusu nauczyciela akademickiego, będącego jednocześnie naukowcem i przewodnikiem mentalnym przyszłych adeptów określonej dziedziny. Na styku tych sfer działalności mogą pojawiać się przeróżnego typu rozterki natury etycznej, co okazuje się tym ważniejsze, że przywołane środowisko zawodowe cieszy się jednym z najwyższych poważań społecznych pod względem rzetelności, obiektywności czy darzonego zaufania. Rozważania dotyczą zagadnień etyki normatywnej prezentowanej w nurcie personalistycznym, które uzupełniane są prezentacją podstaw aretologicznych. Wśród rozdziałów niniejszej publikacji znajdują się cząstki zatytułowane: Człowiek fundamentem pedagogiki - zarys stanowisk historycznych, Podstawy etyki normatywnej, Teoria cnót kardynalnych i Wartości w życiu człowieka, które oddają kształt tematyczny niniejszej rozprawy. Formuła książki nie zamyka się w standardowym układzie podręcznika, lecz stanowi przyczynek do dalszych rozważań nad etyką nauczyciela akademickiego, a także staje się zachętą do samodzielnych poszukiwań właściwych, moralnych rozwiązań dla omawianego zawodu. Poszukiwaniom tym przyświeca myśl wiodąca prezentowanych rozmyślań: "Istotą [...] etycznego nowoczesnania jest postrzeganie każdego człowieka jako bytu osobowego, względem którego jedyne optymalne postępowanie wynika z miłości do niego".
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Osoba - cnota - wartość. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.