Treść książki jest kontynuacją pierwszej pt. Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym, wydanej w Oficynie Wydawniczej "Impuls". W obydwu publikacjach są opisane przyczyny, patomechanizmy, objawy i rodzaje zaburzeń artykulacji oraz sposoby ich diagnozy. Niniejsza książka składa się z pięciu części. Pierwsza mieści omówienie normy artykulacyjnej spółgłosek polskich głównie zaburzonych u dzieci początkujących naukę szkolną. Normę wymawianiową Autorka przedstawiła w celu ustalenia podstaw teoretycznych, których jej badania dotyczą. W części drugiej zaprezentowała stan badań nad artykulacją i jej zaburzeniami, typy zaburzeń artykulacyjnych i przyjętą terminologię i klasyfikację dotyczącą zaburzeń mowy, w tym artykulacji. W trzeciej Autorka opisała wybrane metodologiczne podstawy badań własnych nad zaburzeniami artykulacji spółgłosek u dzieci zaczynających naukę szkolną. Sformułowała problemy i pytania badawcze, a także hipotezy. Na dodatek zaprezentowała metodę zbierania materiału badawczego i propozycję własnych narzędzi badawczych. W części czwartej przedstawiła jakościowe i ilościowe wyniki badań nad zaburzeniami artykulacji, wydajnością aparatu artykulacyjnego, funkcjami fizjologicznymi w obrębie obwodowego narządu mowy, budową nasady i funkcjonalne wskazówki dotyczące prowadzenia diagnozy logopedycznej w odniesieniu do tych wyników. Część piąta zawiera analizę porównawczą z uwzględnieniem rezultatów badań oraz dyskusję nad poglądami na temat zaburzeń artykulacji i jej przyczyn prezentowanych w literaturze przedmiotu. W podsumowaniu zamieszczone zostały najważniejsze wyniki badań i wnioski poręczne dotyczące diagnozy logopedycznej. O wyborze tematyki zadecydowały zapotrzebowania naukowe i długoletnia praktyka logopedyczna. Już na początku drogi zawodowej zauważyła,proces diagnozy i terapii zaburzeń mowy dzieci wstępujących do szkoły jest ciągle nieusystematyzowany, a stan opieki logopedycznej w przedszkolach i szkołach podstawowych niewystarczający. Autorka żywi nadzieję, iż książka przyczyni się do głębszego i ulepszonego poznania trudności dzieci w zakresie artykulacji oraz pomoże logopedom w dokonywaniu wnikliwej diagnozy i właściwego planowania terapii. Chciałaby, żeby zaprezentowane wyniki badań, rozwiązania diagnostyczne i uwagi okazały się {pomocn|przydatn)e w codziennej pracy z dziećmi mającymi zaburzenia mowy, służyły dydaktyce oraz przyczyniły się do poprawy stanu opieki logopedycznej w przedszkolach i szkołach podstawowych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną, AZ#9C3ABF2FEB/DL-ebwm/mobi. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.