Tytuł Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego Autorzy Maria Jastrzębska, Krzysztof Łyskawa, Marietta Janowicz-Lomott Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-7509-2 kolekcja Monografie Rok wydania 2014 ilość stron 404 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów | str. 9
Wstęp | str. 11
Rozdział I
Ryzyko w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 15
1.1. Jednostka samorządu terytorialnego jako podmiot ryzyka | str. 15
1.2. Istota ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 30
1.3. Rodzaje ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 35
1.4. Zachowania jednostek samorządu terytorialnego wobec ryzyka | str. 52
Rozdział II
Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 65
2.1. Istota i zakres zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 65
2.2. Cele zarządzania ryzykiem w powiązaniu z celami i zadaniami jednostek samorządu terytorialnego | str. 77
2.3. Korzyści z zarządzania ryzykiem i skutki jego braku | str. 88
2.4. Zarządzanie ryzykiem a kontrola zarządcza | str. 95
Rozdział III
Międzynarodowe standardy zarządzania ryzykiem i możliwości ich implementacji przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 111
3.1. Geneza i rodzaje standardów zarządzania ryzykiem | str. 111
3.2. Kanon europejski (FERMA) | str. 117
3.3. Kanon amerykański (COSO II) | str. 120
3.4. Standard australijsko-nowozelandzki (AS/NZS 4360:2004) | str. 124
3.5. Standard ISO 31000 | str. 125
3.6. Możliwości implementacji międzynarodowych standardów zarządzania ryzykiem przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 130
Rozdział IV
Polityka zarządzania ryzykiem jednostek samorządu terytorialnego | str. 140
4.1. Pojęcie i zakres polityki zarządzania ryzykiem | str. 140
4.1.1. Uzasadnienie zarządzania ryzykiem | str. 144
4.1.2. Główne cele zarządzania ryzykiem | str. 145
4.1.3. Definicja systemu zarządzania ryzykiem | str. 145
4.2. Struktura zarządzania ryzykiem - odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem | str. 146
4.3. "Apetyt na ryzyko" | str. 153
4.4. Zasady identyfikacji, analizy, oceny, dokumentowanie i raportowanie ryzyka | str. 157
Rozdział V
System zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego | str. 172
5.1. Pojęcie systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego i czynniki go modelujące | str. 172
5.2. Etapy cyklu stylizacji i implementacji systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego | str. 177
5.3. Zarządzanie ryzykiem a audyt wewnętrzny w jednostce samorządu terytorialnego | str. 185
5.4. Ocena systemu zarządzania ryzykiem poprzez audyt wewnętrzny | str. 200
Rozdział VI
Struktura ramowa w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego | str. 206
6.1. Konstruowanie ryzyka katastroficznego w jednostkach samorządu terytorialnego w odniesieniu do zagrożeń naturalnych | str. 206
6.1.1. Wpływ zjawisk naturalnych na postrzeganie ryzyka katastroficznego | str. 206
6.1.2. Ryzyka katastroficzne w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 214
6.2. Struktura ramowa w standardzie COSO II i w standardzie ISO 31000. Definiowanie struktury ramowej | str. 220
6.2.1. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem COSO II | str. 222
6.2.2. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem ISO 31000 | str. 226
6.3. Kształtowanie struktury ramowej w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 233
6.3.1. Upoważnienie i zaangażowanie - rola poszczególnych stanowisk | str. 235
6.4. Wdrożenie struktury ramowej zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 241
Rozdział VII
cykl zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego | str. 246
7.1. Ustalenie kontekstu funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego a zagrożenia katastroficzne | str. 246
7.2. Ocena ryzyka - identyfikacja, analiza i ewaluacja ryzyka | str. 253
7.2.1. Identyfikacja ryzyka | str. 253
7.2.2. Analiza ryzyka | str. 259
7.3. Nowoczesnanie wobec zagrożeń - nowoczesnanie z ryzykiem | str. 263
7.4. Efekty cyklu zarządzania ryzykiem | str. 276
Rozdział VIII
Ubezpieczanie ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 282
8.1. Istota ubezpieczeń gospodarczych jako instrumentów przeniesienia i finansowania skutków ryzyka oraz wady i atuty ubezpieczania ryzyka | str. 282
8.2. Ochrona ubezpieczeniowa jednostki samorządu terytorialnego - ustalenie zakresu ochrony i wysokości sumy ubezpieczenia | str. 295
8.3. Zakres współpracy jednostek samorządu terytorialnego z pośrednikiem ubezpieczeniowym | str. 311
8.4. Zakup usług ubezpieczeniowych na podstawie prawa zamówień publicznych | str. 320
Rozdział IX
Ryzyka katastroficzne i metody ich finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 331
9.1. Finansowe skutki katastrof naturalnych w Polsce | str. 331
9.2. Dotychczasowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych | str. 337
9.3. Ubezpieczeniowe i pozaubezpieczeniowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 346
9.4. Wzajemność ubezpieczeniowa w finansowaniu skutków zdarzeń katastroficznych | str. 355
Bibliografia | str. 367
Źródła internetowe | str. 389
Wykaz aktów prawnych | str. 391
Spis tabel i rysunków | str. 395
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego Maria jastrzębska, krzysztof łyskawa, marietta janowicz-lomott. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.