Studium pt.,,Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność', przygotowane pod redakcją naukową prof. Dr hab. Janiny Kostkiewicz jest kontynuacją szczególnie ważnej i niezbędnej w Polsce kolekcji dotyczącej wychowania katolickiego wykonywanego poprzez najróżniejsze podmioty, ze szczególnym uwzględnieniem katolickich zgromadzeń zakonnych. Zawartość tomu trzeciego stanowi szesnaście odrębnych rozdziałów traktujących o pedagogii kobiecych zgromadzeń zakonnych w Polsce. Wspólną podstawą jest katolicki system wychowania oparty na ideałach chrześcijańskich, a więc na normie miłości Boga i bliźniego, a także odniesieniu eschatologicznym. Tom ten wpisuje się w historię myśli pedagogicznej, a także ukazuje współczesną praktykę wychowania. Tytuł książki widocznie określa, iż sytuuje się w ramach pedagogiki religii, pedagogiki katolickiej. Studium może - i powinno -zainteresować także osoby nie związane z nurtem chrześcijańskim, bowiem poszczególne rozdziały ukazują ciekawe rozwiązania pedagogiczne, które oparte są na mocnych doświadczeniach z których mogą korzystać wszyscy zainteresowani wychowaniem. Cechą charakterystyczną trzeciego tomu Pedagogii katolickich zgromadzeń zakonnych jest to, że tworzą go opracowania dotyczące pedagogii zgromadzeń damskich, które działają najczęściej w Małopolsce. Należy z wielkim podziwm przyjąć podjęty poprzez p. Prof. Dr hab. Janiny Kostkiewicz projekt badawczy dotyczący wychowania katolickiego, które jest wykonywane przez różnorodne żeńskie zgromadzenia zakonne. Należy uwydatnić - jako obszerny walor naukowy przemyślaną strukturę prezentowanych opracowań. Charakterystyka pedagogii omawianych zgromadzeń zakonnych zaczyna się informacją o założycielu lub założycielce wspólnoty, a także podaniem ogólnej historii zgromadzenia i zrealizowanych dziełach. Omawiając charyzmat zgromadzeń koncentrowano się na ich energiczności pedagogicznej, tak w aspekcie założeń ideowych, jak też w praktyce. Przy czym w głównej mierze ukazywana jest dynamika działalności pedagogicznej - z reguły wychodząc od ujęcia historycznego - ukazywano socjologiczne części działalności edukacyjnej w czasach współczesnych. Słowa dużego uznania należy skierować do prof. Dr hab. Janinie Kostkiewicz za bardzo cenny projekt badawczy dotyczący pedagogii katolickich zgromadzeń zakonnych. O powszechnym uznaniu dla tego projektu, a także opracowań zawartych w poszczególnych tomach książki: Pedagogie katolickich zgromadzań, zakonnych. Historia i współczesność świadczy fakt przyznania - za I tom (Wydawnictwo,,Impuls') głównej nagrody w ogólnopolskim konkursie na najkorzystniejszą książkę katolicką roku 2012, a także szczególnie pozytywne opinie znanych pedagogów i czytelników. Motywem zamieszczoną w poszczególnych tomach zainteresowali się pedagodzy, a także wszyscy którym bliskie są zagadnienia polskiej edukacji. Przygotowane pod redakcją naukową prof. Dr hab. Janiny Kostkiewicz opracowania są bez wątpienia obrazem oryginalnych teorii i koncepcji tkwiących u podstaw pracy pedagogicznej poszczególnych zgromadzeń zakonnych Kościoła katolickiego. Są również wyrazem twórczego wkładu w teorię i praktykę wychowania. Współcześnie - w dobie ogromnego chaosu aksjologicznego w naszym społeczeństwie istnieje autentyczne zapotrzebowanie na wiedzę dotyczącą realizowanych w Polsce wyjątkowo oryginalnych I cennych systemów pedagogicznych, które zostały wypracowane przez rożne zakony. Poszczególne opracowania ukazują szczególnie atrakcyjne procedury wychowawcze wykonywane poprzez zgromadzenia i są ciekawą ofertą pedagogiczną. Z recenzji dr hab. Romana Jusiaka prof. KUL Zapraszamy do publikacji prof. Dr hab. Janiny Kostkiewicz. To już trzeci tom kolekcji.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych tom 3. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.