Publikacja składa się z sześciu części ukazujących teoretyczne i poręczne aspekty oceniania pracowników. Jej pierwsza część poświęcona została charakterystyce oceniania. Przedstawiono w niej pojęcie ocen w świetle wybranych definicji, odniesiono się do modelu kształtowania się ocen i wyrózniono reguły ich funkcjonowania.
wyszczególniono w niej na dodatek istotę oceny jako zjawiska afektywnego i sądu wartościującego oraz dokonano charakterystyki typów ocen i zarysowano ogólne prawa ich formułowania. Druga część publikacji pokazuje zagadnienie ocen z perspektywy funkcjonowania zasobów ludzkich w organizacji.
Opisano w niej standardowy proces oceniania, uwzględniając zasady, cele i funkcje ocen pracowniczych. W charakterystyce tego cyklu wyszczególniono na czynniki formujące oceny i wyróżniono rolę jego uczestników.
Przedstawiono także błędy i problemy ocen pracowniczych. Trzecia część publikacji poświęcona została opisowi uwarunkowań procesu oceniania zasobów ludzkich. Przedstawiono w niej społeczne i psychologiczne czynniki regulujące zachowania osób oceniających, a także wyróżniono rolę czynników demograficznych w procesie oceniania.
Zwrócono także uwagę na identyfikację kryteriów ocen pracowniczych, uwydatniając podstawowe zasady ich doboru. Czwarta część publikacji zawiera charakterystykę metod możliwych do stosowania w procesie okresowych ocen pracowników.
W tej części dokonano podziału metod ocen, wskazując na walory i utrudnienia w ich używaniu jako narzędzi ewaluacji pracowników. Na zakończenie tej części przedstawiono także elektroniczne metody ocen pracowniczych, coraz powszechniej używane jako narzędzia wspomagające ocenę.
W piątej części publikacji przedstawiono wyniki diagnozy okresowych ocen pracowników przeprowadzonych w wybranych organizacjach w Polsce. W części tej dokonano charakterystyki ocen pracowniczych na podstawie opinii pracowników, a także zidentyfikowano podstawowe obszary ich zastosowania i źródła nieprawidłowości.
Szósta część publikacji poświęcona została doskonaleniu i perspektywom używania okresowych ocen pracowników. Podjęto w niej zadanie określenia kierunków modyfikacji systemu ocen na tle wyników dokonanej diagnozy i z punktu widzenia zmniejszenia poziomu ryzyka tych ocen.
Ta część publikacji zawiera jeszcze opis nowych wyzwań dla systemu ocen pracowniczych w perspektywie dokonujących się zmian w świecie organizacji pod wpływem przekształceń w warunkach ich funkcjonowania.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Ocenianie pracowników. ujęcie teoretyczne i praktyczne. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.