Tytuł Nauka jako obiekt kultu Podtytuł Wprowadzenie do koncepcji scjentoteizmu Autor Łukasz Jach Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-628-2 kolekcja Prace Naukowe UŚ; Psychologia Rok wydania 2015 Katowice Wydanie 1 liczba stron 212 Format pdf Spis treści Spis treści Przedmowa / 9 Wstęp / 11 Rozdział 1 Współczesne sposoby prezentowania nauki w kanałach kultury popularnej / 19 Wprowadzenie / 19 Nauka w telewizji / 21 Ekspert na śniadanie / 22 Naukowy zawrót głowy / 25 Nauka w reklamie / 27 Nauka w prasie i literaturze popularnonaukowej / 30 Nauka w Internecie / 35 „Kopalnia wiedzy", czyli krótko i na temat / 36 między memami a wiedzą bezużyteczną / 39 Racjonalista.pl — strona WWW i fason życia / 41 Podsumowanie / 44 Rozdział 2 Jak działa nauka? Wybrane koncepcje metodologiczne / 47 Wprowadzenie / 47 Pozytywizm Augusta Comte’a / 50 Naukowy ekskluzywizm / 52 Systemowość / 52 Finalizacja rozwoju ludzkości i jej zjednoczenie pod szyldem nauki / 53 Świeckie odkupienie / 53 Neopozytywizm Koła Wiedeńskiego / 54 Empiryzm / 55 Pozytywizm / 55 Fizykalizm / 56 Uwolnienie nauki od terminów metafizycznych / 57 Sądy syntetyczne w matematyce / 58 Nauka a szczęście ludzkości / 59 Cztery filary współczesnej refleksji nad funkcjonowaniem nauki — Popper, Kuhn, Lakatos, Feyerabend / 61 Karl Raimund Popper / 61 Thomas Kuhn / 67 Imre Lakatos / 73 Paul Feyerabend / 77 Nauka oczami naukowców / 81 Edward O. Wilson / 81 Richard Dawkins / 86 Rozdział 3 Uprawianie i recepcja nauki w perspektywie psychologicznej / 91 Wprowadzenie / 91 Aktywna psychologia nauki / 93 Jak możliwa jest nauka / 93 Obróbka termiczna pokarmów / 94 Wydłużona niedojrzałość mózgu / 97 Kultura jako agregat nauki / 99 intuicyjny naukowiec / 102 Uprawianie nauki w perspektywie dyscyplin społecznych / 104 Dlaczego nauka jest skomplikowana / 111 Receptywna psychologia nauki / 119 Społeczna psychologia nauki receptywnej / 119 Poznawcza psychologia nauki receptywnej / 125 Rozdział 4 Scjentoteizm — definicja, charakterystyka i uwarunkowania zjawiska / 135 Wprowadzenie / 135 Identyfikacja nieporozumień na temat nauki oparta na modelu Pascala Boyera / 138 Nieporozumienie 1: Nauka udziela odpowiedzi na pytania metafizyczne / 140 Nieporozumienie 2: Wypowiedzi naukowców mówią o obiektywnej prawdzie / 141 Nieporozumienie 3: Nauka pozwala uwolnić się od lęku i niepokoju / 143 Nieporozumienia 4 i 5: Nauka daje niepodważalne wyjaśnienia zjawisk występujących w przyrodzie, a także opis działania ludzkiej psychiki / 145 Nieporozumienie 6: Nauka daje odpowiedzi na pytania o kwestie ostateczne / 147 Nieporozumienie 7: Nauka daje nadzieję na ostateczne zjednoczenie ludzkości / 148 Nieporozumienie 8: Twierdzenia nauki są oparte na niepodważalnych założeniach / 150 Nieporozumienie 9: Nauka stoi na szczycie drabiny dociekań, w związku z czym badanie nauki jest nieracjonalne / 152 Scjentoteizm — konceptualizacja pojęcia / 153 Czym jest scjentoteizm? / 153 Scjentoteizm jako światopogląd / 155 Przejawy scjentoteizmu / 160 Psychologiczne uwarunkowania scjentoteizmu / 164 Typologia umysłu w modelu Junga—Nosala / 164 Potrzeba poznawczego domknięcia w koncepcjach Arie Kruglanskiego i Małgorzaty Kossowskiej / 170 Orientacje temporalne w koncepcji Philipa Zimbardo i Johna Boyda / 174 Potrzeba poznania w koncepcji Johna Cacioppo i Richarda Petty’ego / 176 Przekonania na temat źródeł natury człowieka — koncepcja Marzeny Żmudy-Trzebiatowskiej / 178 Zakończenie / 181 Bibliografia / 185 Indeks osobowy / 199 Summary / 205 Zusammenfassung / 207
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Nauka jako obiekt kultu, 2864184FEB. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.