Tytuł Doskonalenie przedsiębiorstw. Kryzys drogą do sukcesu Autor Maciej Kulig Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-18895-5 Rok wydania 2016 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 350 Format epub, mobi Spis treści Przedmowa 11 Na czym polegają trudności? 11 O czym jest ta książka 14 Kilka słów o autorze 15 Wstęp 17 Filozofia kryzysowa 20 Filozofia szukania winy 21 Filozofia ciągłego doskonalenia 24 Literatura 25 ROZDZIAŁ 1. Ulepszanie cyklu – koncepcja programu 27 1.1. Doskonalenie metodą małych zmian 27 1.1.1. Działania reaktywne 28 1.1.2. Działania proaktywne 32 1.1.3. Działania oparte na badaniu trendów 32 1.1.4. Program stopniowego poprawiania procesu 33 1.2. Przełomowe zmiany cyklu 34 1.3. Zmiany stopniowe czy przełomowe? 35 Literatura 37 ROZDZIAŁ 2. Zasady użytkowania obserwacji procesowych 39 2.1. Procesowe ujęcie działalności biznesowej 40 2.2. Cykl wykorzystania doświadczeń operacyjnych 41 2.2.1. Rozpoznanie problemu 42 2.2.2. Analiza źródłowych przyczyn problemu 46 2.2.3. Określenie środków naprawczych 49 2.2.4. Wdrożenie środków naprawczych 51 2.3. Organizacja programu 51 2.3.1. Zarządzanie programem 51 2.3.2. Zasoby materialne i kadrowe 54 2.3.3. Procedury administracyjne 55 2.3.4. Systemy informacyjne 55 2.3.5. Szkolenie 57 2.3.6. Audytowanie programu 58 2.4. Przykłady z praktyki 59 2.4.1. Przykład 1: korozja pokrywy zbiornika reaktora Davis Besse 59 2.4.2. Przykład 2: katastrofa samolotu AF447 61 2.4.3. Przykład 3: niekontrolowany wypływ wody ze zbiornika 64 2.4.4. Przykład 4: nieprawidłowe złącze przewodu elektrycznego 65 2.4.5. Przykład 5: długi czas realizacji zleceń naprawy 65 Literatura 67 ROZDZIAŁ 3. Program ciągłego doskonalenia procesu – wyzwania i bariery 68 3.1. Myślenie systemowe i dynamika systemów 68 3.2. Podstawy dynamiki programu doskonalenia 74 3.2.1. Aspekty organizacyjne i behawioralne 74 3.2.2. Dynamiczny model programu ciągłego doskonalenia 76 3.2.3. Analiza modelu 82 3.3. Wnioski z badań modelowych i analiz teoretycznych 86 3.3.1. Trudności związane z zarządzaniem programem 86 3.3.2. Kontrola produktywności programu 88 3.4. Charakterystyczne bariery organizacyjne i behawioralne 90 3.4.1. Programy dotyczące jakości 90 3.4.2. Programy wykorzystujące zdarzenia operacyjne 93 3.5. Standardowe bariery metodologiczne 101 3.5.1. Ocena ważności zdarzenia/problemu 101 3.5.2. Analiza przyczyn źródłowych 102 3.5.3. Wybór trafnego rozwiązania 112 3.5.4. Klasyfikacja zdarzeń użytkowana w analizach trendu 114 Literatura 116 ROZDZIAŁ 4. Rozpoznanie problemu 120 4.1. Identyfikacja problemu 120 4.2. Zgłoszenie problemu 122 4.2.1. Negatywne konsekwencje zgłoszenia 122 4.2.2. System motywacji do zgłaszania zdarzeń 125 4.2.3. Klarowność cyklu zgłaszania zdarzeń 126 4.2.4. Postawa kierownictwa 126 4.3. Zdefiniowanie problemu 127 4.4. Klasyfikacja problemu 130 4.4.1. Ocena istotnych cech problemu/zdarzenia 132 4.4.2. Określenie priorytetu 136 4.5. Zbieranie informacji 138 4.5.1. Źródła informacji o problemie 140 4.5.2. Ogólne zalecenia dotyczące zbierania danych 140 4.5.3. Wywiady z pracownikami 141 Literatura 147 ROZDZIAŁ 5. Analiza źródłowych przyczyn problemu 148 5.1. Zasada przyczyn i skutków 148 5.1.1. Podstawowe terminy 149 5.1.2. Podstawowe cechy zasady przyczyn i skutków 153 5.2. Metody dedukcyjne wykorzystujące drzewa przyczyn 156 5.2.1. Metoda drzewa przyczyn (CTM) 156 5.2.2. Metoda Apollo RCA 157 5.2.3. Metoda mapy przyczyn 159 5.2.4. Przykład wykorzystania mapy przyczyn w analizie przyczyn wypadku 163 5.3. Metody wykorzystujące opracowane z góry schematy logiczne 180 5.3.1. Graficzna reprezentacja sekwencji zdarzeń 181 5.3.2. Identyfikacja znacznych zdarzeń 185 5.3.3. Identyfikacja przyczyn źródłowych przy użyciu schematów logicznych 199 5.4. Metody wykorzystujące podejście systemowe 225 5.4.1. Trudności i wyzwania współczesnej technice 226 5.4.2. Geneza systemowych modeli wypadku 236 5.4.3. STAMP – systemowy model wypadku 238 5.4.4. Przykład wykorzystania modelu STAMP w analizie przyczyn wypadku 245 5.5. Analiza fizycznych uszkodzeń urządzeń i części 267 5.5.1. Proces badania i rozwiązywania problemu 269 5.5.2. Standardowe narzędzia analityczne 272 Literatura 288 ROZDZIAŁ 6. Określenie efektywnych rozwiązań 291 6.1. Proces wyboru najlepszych rozwiązań 291 6.2. Określenie osiągalnych rozwiązań problemu 292 6.2.1. Ogólne zasady identyfikacji rozwiązań 292 6.2.2. Specyfika problemów lub zdarzeń o charakterze prekursorów 295 6.3. Ocena możliwych rozwiązań 298 6.3.1. Ocena poprawności 298 6.3.2. Ocena sprawności 300 6.3.3. Ocena warunków realizacji 303 6.4. Wybór najwłaściwszego rozwiązania 311 6.5. Przekazanie wniosków dotyczących rozwiązania problemu 312 Literatura 313 ROZDZIAŁ 7. Wdrożenie stosownych rozwiązań 315 7.1. Realizacja 315 7.2. Monitorowanie działań wdrożeniowych 316 7.3. Ocena produktywności wdrożonych rozwiązań 318 Literatura 319 ROZDZIAŁ 8. Kompleksowe analizy zbioru obserwacji 320 8.1. Ogólne zasady 322 8.1.1. Cele i zakres analiz 322 8.1.2. Ogólne zasady grupowania informacji 325 8.2. Dane wejściowe stosowane w analizach 326 8.2.1. Zakres informacji 327 8.2.2. Jakość danych 328 8.3. Systemy klasyfikacji zdarzeń 330 8.3.1. Pożądane atrybuty systemu klasyfikacji zdarzeń 331 8.3.2. Ocena systemu klasyfikacji 332 8.4. Przykłady systemów klasyfikacji użytkowanych w praktyce 333 8.4.1. System klasyfikacji zdarzeń w lotnictwie amerykańskim 333 8.4.2. System klasyfikacji zdarzeń w energetyce jądrowej 344 8.4.3. System klasyfikacji zdarzeń w sektorze ochrony zdrowia 349 8.5. Narzędzia analityczne 357 8.5.1. Badanie profilu zbioru zdarzeń 357 8.5.2. Badanie szeregów czasowych 367 Literatura 371 ROZDZIAŁ 9. Przekazywanie informacji i wniosków 374 9.1. Raport zgłoszenia zdarzenia (problemu) 375 9.1.1. Zdarzenia o pokaźnym znaczeniu 376 9.1.2. Zdarzenia renomowane za mniej istotne 377 9.2. Raport z badania zdarzenia (problemu) 379 9.2.1. Zdarzenia o wyraźnym znaczeniu 379 9.2.2. Zdarzenia uwielbiane za mniej widoczne 384 9.3. Powiadomienia i sprawozdania 386 9.3.1. Powiadomienia 386 9.3.2. Sprawozdania okresowe 390 9.3.3. Prezentacje ustne 390 Literatura 392 Podsumowanie 393 DODATEK A. Definicje i skróty 404 A.1. Wykaz stosowanych skrótów 404 A.2. Definicje podstawowych terminów używanych w książce 407 DODATEK B. Organizacja, cykl, system 411 B.1. Organizacja i jej części 411 B.2. Proces biznesowy 415 B.3. System 417 Literatura 418 DODATEK C. Kategorie uwarunkowań przyczynowych stosowane w metodzie HPIP 419 C.1. Procedury 419 C.1.1. Procedura nie została użyta 420 C.1.2. Procedura błędnie zaimplementowana 420 C.1.3. Procedura błędna albo niekompletna 422 C.2. Szkolenie 422 C.2.1. Brak szkolenia dotyczącego określonego zadania lub systemu 422 C.2.2. Niedoskonałe szkolenie 423 C.3. Komunikacja ustna 424 C.3.1. Przekaz mylnie zrozumiany 424 C.3.2. Brak komunikacji albo komunikacja spóźniona 424 C.3.3. Niedostateczne przekazanie zadania albo pracy w toku 425 C.4. Organizacja i zarządzanie 425 C.4.1. Niewłaściwe standardy, polityka, albo kontrola administracyjna (SPKA) 425 C.4.2. Niestosowane elementy SPKA 426 C.4.3. Postawa kierownictwa i nadzór 426 C.4.4. Niedostateczne środki naprawcze 427 C.4.5. Niedostateczna komunikacja interpersonalna i kultura organizacyjna 427 C.5. Ergonomia 427 C.5.1. Niedostateczny interfejs człowiek-maszyna 428 C.5.2. Niewłaściwe środowisko pracy 429 C.5.3. Nadmiernie złożony system 429 C.5.4. Niedostateczna tolerancja systemu na błędy 429 C.6. Nadzór bezpośredni 430 C.6.1. Niedostateczne przygotowanie zadania/pracy 430 C.6.2. Niedostateczny nadzór nad wykonaniem pracy 431 Literatura 431 DODATEK D. Analiza incydentu w gospodarstwie hodowli ryb – porównanie metod 432 D.1. Opis incydentu 432 D.2. Analiza zdarzenia – metoda TapRooT 433 D.2.1. Zdefiniowanie problemu 433 D.2.2. Rozpoznanie problemu 433 D.2.3. Analiza przyczyn źródłowych 434 D.2.4. Identyfikacja rozwiązań 439 D.3. Analiza zdarzenia – metoda mapy przyczyn 442 D.3.1. Zdefiniowanie problemu 442 D.3.2. Analiza przyczyn źródłowych 443 D.3.3. Identyfikacja rozwiązań 447 Literatura 449 DODATEK E. Analiza przyczyn katastrofy samolotu AA965 – Cali, Kolumbia, 20 grudnia 1995 r. 450 E.1. Opis wypadku 450 E.2. Analiza wypadku 452 E.2.1. Zdefiniowanie problemu 452 E.2.2. Analiza przyczyn źródłowych 452 E.2.3. Identyfikacja rozwiązań 460 Literatura 463 DODATEK F. Analiza przyczyn awarii w japońskiej ektrowni jądrowej Fukushima w marcu 2011 r. 464 F.1. Podstawowe informacje o elektrowni Fukushima Dai-Ichi 464 F.2. Opis zdarzenia 471 F.3. Analiza zdarzenia 472 F.3.1. Zdefiniowanie problemu 472 F.3.2. Analiza przyczyn źródłowych 473 F.3.3. Identyfikacja rozwiązań 488 F.4. Podsumowanie 493 Literatura 493 DODATEK G. Analiza niekontrolowanego wypływu wody ze zbiornika 495 G.1. Opis incydentu 495 G.2. Analiza zdarzenia 496 G.2.1. Zdefiniowanie problemu 496 G.2.2. Analiza przyczyn źródłowych 497 G.2.3. Identyfikacja rozwiązań 500 DODATEK H. Analiza problemu medycznego: obcy przedmiot pozostawiony w ciele pacjenta po zabiegu operacyjnym 501 H.1. Opis problemu 501 H.2. Analiza problemu 502 H.2.1. Zdefiniowanie problemu 502 H.2.2. Analiza przyczyn źródłowych 503 H.2.3. Identyfikacja rozwiązań 507 Literatura 509 Spis rysunków 510 Spis tabel 514
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Doskonalenie przedsiębiorstw. kryzys drogą do sukcesu. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.