Komunikacja jest używana do manipulowania, które ma na celu osiąganie przeróżnego typu korzyści. Prawdopodobnie dlatego ludzkość nałożyła na cykl porozumiewania się mnóstwo warst w utrudniających poznanie rzeczywistych zasad jego funkcjonowania. Zapragnęliśmy więc sięgnąć do mechanizmów komunikacji niezakłóconych ludzką ingerencją i pokazać ich działanie bez zniekształceń związanych z przeróżnymi emocjami, np. Z chęcią wyparcia wszystkich kontekstów o zabarwieniu negatywnym, takich jak żądza posiadania czy naturalna skłonność do kłamstwa. N aszym zda n iem takie czyste mechanizmy można n ajlepiej zaobserwować w świecie przyrody. D latego postanowiliśmy opis ać przeróżne formy komunikacji występujące wśród zwierząt, a następnie znaleźć i omówić przykłady odpowiadające im w świ ecie ludzi. Najszczególniej interesowały nas te procesy, które funkcjonują jednocześnie w przyrodzie, jak i w biznes ie.
W pierwszym rozdziale naszej książki prezentujemy, jak ważną rolę odgrywa komunikacja w świecie zwierząt. Dzięki komunikacji zwierzęta nie tylko wymieniają między sobą informacje, lecz także dopasowują się, a to wywiera prawidłowy wpływ na rozwój gatunków i funkcjonowanie całych ekosystemów oraz pozwala na uzyskiwanie zadziwiających efektów synergii. Prezentujemy także, jak te same mechanizmy wpływają na funkcjonowanie pracowników marki, jej dostawców, klientów i całego otoczenia biznesowego.
W drugim rozdziale zwracamy uwagę na to, że otrzymany przekaz informacyjny powinno się interpretować w szerszym kontekście, a do poprawnej jego interpretacji należy zabrać pod uwagę więcej niż jeden sygnał. Zbyt pochopne odczytanie sygnału może wprowadzić w błąd. Z takim przypadkiem mamy do czynienia podczas obserwacji wielu ssaków, kiedy np. Ten sam grymas na twarzy samicy może oznaczać agresywne zachowanie, ale w innej sytuacji również gotowość do miłosnych uniesień. Warto o tym pamiętać w trakcie współpracy z przedstawicielami innych narodowości, co w dobie powszechnej globalizacji biznesu zdarza się coraz częściej. Po przeczytaniu tego rozdziału można się przekonać, że uśmiech i potakiwanie na twarzy kontrahenta wcale nie musi oznaczać akceptacji przedstawionych mu propozycji współpracy.
W trzecim rozdziale pokazujemy siłę i znaczenie przekazu niewerbalnego. Opisujemy „dziwne" loty, potakiwania głową, otwieranie dziobów połączone z sygnałami dźwiękowymi czy zapachowymi. Są to ważne elementy składowe przekazu emocjonalnego. Zwracamy uwagę na to, że partnerzy biznesowi często zapominają o odczytywaniu wzajemnie przekazywanych sobie sygnałów, które pokazują, jakie emocje powodują ich działania i postawy. Niezrozumienie tych komunikatów niezwykle utrudnia efektywne działanie i może być powodem wielu z pozoru nierozwiązywalnych problemów.
Kontynuując nasze rozważania na temat przekazu pozawerbalnego, w czwartym rozdziale omawiamy rolę takich reakcji, jak czerwienienie się, zmiana koloru czy podniesienie temperatury ciała. Tego typu sygnały wysyłane przez zwierzęta są szybkie, jednoznaczne i wiarygodne. Samoczynne reakcje zwierząt mogą być jednak przemodelowane w zależności od zmieniającego się otoczenia i warunków życia. Wspominamy o tym dlatego, aby uświadomić czytelnikowi, jak prosto można wpaść w pułapkę niewłaściwej interpretacji mowy ciała, np. Podczas negocjacji handlowych i jednocześnie,wyeksponujeć znaczenie tych „automatów" komunikacyjnych w sprawnym porozumiewaniu się ludzi.
Piąty rozdział rozprawia się z wyjątkowo powszechnym stereotypem myślenia o komunikacji jako o przekazie głosowym. Tutaj czytelnik poznaje najróżniejsze kanały komunikacji oraz rolę, jaką one odgrywają w świecie przyrody. Uświadamia sobie, jak mnóstwo możliwości rozwoju sprawnej komunikacji generuje użycie np. Komunikacji zapachowej czyadekwatny wybór zróżnicowanych kanałów, w zależności od tego, z jaką informacją i do kogo chcemy dotrzeć.
W ostatnim, szóstym rozdziale zwracamy uwagę na to, iż komunikacja i dotyk, który również jest swoistą formą komunikowania się, są potrzebne do tego, by mogły zachodzić podstawowe procesy w świecie zwierząt, takie jak prokreacja, a także budowanie i rozwój przeróżnego typu grup społecznych. Zwierzęta stosują niezwykle wyrafinowane formy komunikacji po to, żeby odróżnić obcych od swych i produktywnie bronić się przed błędami w doborze partnerów czy niebezpieczeństwem utraty cennych zasobów. Przenosząc mnóstwo milionów lat doświadczeń wprost ze świata zwierząt na grunt biznesowy, przedstawiamy jak można wykorzystać je w realiach globalnej konkurencji, nieprzystępnych do monitorowania przepływów kapitału i nieograniczonej zamiany informacji.
Każdy z rozdziałów książki stanowi zamkniętą całość i składa się z czterech części. Pierwsza część ukazuje wyniki badań nad mechanizmami komunikacji zwierząt, druga opisuje jak podobne mechanizmy działają w świecie ludzi, a w szczególności w biznesie, trzecia udostępnia linki do filmików demonstrujących opisywane mechanizmy. Czwarta część, kończąca rozdział, to tabela analogii między światem przyrody i biznesu. Dzięki takiej konstrukcji można czytać poszczególne rozdziały w wolnych chwilach, a także w prędki sposób wydobywać poręczne wnioski z prezentowanych zagadnień. Namawiamy oczywiście do przeczytania całej książki, mając przekonanie, że powstanie wtedy w głowie czytelnika pełny obraz zasad i metod wydajnej komunikacji.
Oddawana do r ą k czytelnika książka jest trzecią z serii "Zwierzeca recepta na sukces w biznesie". Cała seria jest poświęcona użytecznym zaimplementowaniom coraz bardziej lubianych teorii behawioralnych. Przedstawia pewne zwyczaje funkcjonujące w świ ecie zwierząt i wskazuje, jak można praktycznie zastosować je w zarządzaniu firmą, budowaniu relacji w zespole, a także w celu wydajn ego komunikowani a się w środku i na zewnątrz marki.
Mamy nadzieję, że ta książka zostanie poprzez Państwa przyjęta tak samo życzliwie jak Pszczela Korporacja i Natura Przedsiębiorczości i stanie się źródłem nowych inspiracji w działaniach biznesowych, a może choćby zmieni cho ć trochę sposób postrzegania świata.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Porozum się albo giń. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.