To właśnie napięcie - "centrum - peryferie" - posłużyło jako podstawowa przesłanka badawcza w trakcie pisania niniejszej książki. Celem, jaki stawia sobie Autorka, jest opisanie trzech odrębnych zjawisk w piśmiennictwie o Zagładzie, których status można określić jako kontrowersyjny badawczo, peryferyjny, a co się z tym scala, zmuszający do dokonania widocznych rewizji w obrębie przyjętych rozstrzygnięć badawczych: eseistyki, literackiego zapisu kobiecego doświadczenia Zagłady i autobiografii historyków Holokaustu. W każdym z omówionych przypadków w odmienny sposób zdefiniowano marginalność/niekanoniczność analizowanego zjawiska. W pierwszej części kryterium różnicującym jest klasyfikacja genologiczna utworów, ich usytuowanie na mapie gatunków dominujących w piśmiennictwie o Zagładzie. [...] W części drugiej marginalność ma rozmiar genderowy, zarówno w odniesieniu do doświadczenia granicznego, jak i tekstu. Autorka poddaje tu analizie damskie autobiografie czasów wojny (m.in. Cywii Lubetkin, Leokadii Szmidt, Janiny Bauman) i postmemorialne utwory autorek "drugiego pokolenia literatury i sztuki Holokaustu" (Bożeny Umińskiej-Keff, Sylwii Chutnik, pomnik Rachel Whiteread), zadając pytanie o stosunek tych dzieł do androcentrycznego tekstu wojennego. Wreszcie, w części ostatniej kryterium badawczej peryferyjności czy marginalności definiowane jest jako skomplikowanie relacji podmiotowo-przedmiotowych określających pozycję badacza, którą charakteryzuje uwikłanie w przedmiot naukowego namysłu. [...] Z pewnego punktu widzenia teksty omawiane w książce stanowią "margines marginesu", zagospodarowujący pogranicza obszaru zagadnień, które bezustannie negocjują swoją pozycję wobec idei (fantomu?) kanonu, centrum, "solidnej" metodologii - negocjują w ramach ruchliwej, mobilnej granicy, która nieustannie się przesuwa.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Holokaust, AZ#B195FEEEEB/DL-ebwm/epub. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.