Tytuł Poradnictwo pedagogiczne Podtytuł Przegląd wybranych zagadnień Autor Barbara Skałbania Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-230-2 Rok wydania 2009 Kraków Wydanie 2 liczba stron 196 Format pdf Spis treści Wstęp 7
Rozdział 1. Założenia teoretyczne i przedmiot zainteresowań poradnictwa pedagogicznego 11
1.1. Rys historyczny rozwoju poradnictwa w Polsce i jego stan obecny 11
1.2. Działania poradnicze w przestrzeni czasowej i społecznej 18
1.3. Pojęcie i cele poradnictwa. Podmiot i przedmiot oraz zakres działań poradniczych 22
1.4. Poradnictwo jako cykl pomagania – etapy i zasady udzielania pomocy 27
1.5. Typy poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka 32
1.6. Zasady oddziaływań w przypadku poradniczej. Charakterystyka czynności poradniczych 36
1.6.1. Funkcje i strategie poradnictwa – charakterystyka 39
1.6.2. Metody, techniki i środki wykorzystywane w poradnictwie pedagogicznym 42
1.7. Właściwości osobowe i umiejętności doradcy jako warunek produktywnego pomagania 54
1.8. Poradnictwo medialne jako nowa forma udzielania pomocy 58
1.8.1. Poradnictwo zapośredniczone – założenia teoretyczne i praktyka 60
1.8.2. Internet jako środek komunikacji w relacji poradniczej 61
1.8.3. Internetowe grupy wsparcia i samopomocy 65
Rozdział 2. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa pedagogicznego 71
2.1. Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej 71
2.1.1. Podstawowe założenia prawno-organizacyjne funkcjonowania placówki 71
2.1.2. Działalność opiniodawcza poradni 74
2.1.3. Orzecznictwo psychologiczno-pedagogiczne jako forma pracy poradni 76
2.2. Poradnie rodzinne – zakres i przedmiot udzielania pomocy 78
2.3. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej 83
Rozdział 3. Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze – założenia i obszary działania 89
3.1. Pojęcie, cel i przedmiot zainteresowań poradnictwa dydaktyczno-wychowawczego 89
3.2. Działania poradnicze w przypadku oceny dojrzałości szkolnej 91
3.3. Zakres i warianty pomocy wobec problemu niepowodzeń szkolnych 95
3.3.1. Innowacyjnanie poradnicze w relacji doradca – rodzic 98
3.3.2. Progresywnanie poradnicze w relacji doradca (specjalista) – nauczyciel 100
3.4. Niepowtarzalne trudności w czytaniu i pisaniu jako przedmiot poradnictwa 102
3.4.1. Działania poradnicze w relacji pomocowej rodzic – nauczyciel (przykłady) 107
Rozdział 4. Poradnictwo rehabilitacyjne jako forma pomocy dziecku i jego rodzinie 111
4.1. Pedagogizacja rodziców dziecka niepełnosprawnego 114
4.2. Interdyscyplinarny charakter poradnictwa dla rodziców dzieci niepełnosprawnych 116
4.3. Instytucjonalne i indywidualne formy pomocy i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych 119
4.4. Pomoc i porada w obszarze kształcenia uczniów niepełnosprawnych 122
Rozdział 5. Poradnictwo opiekuńcze – cele, zadania i formy realizacji 125
5.1. Potrzeba jako kategoria psychologiczna – rozumienie i typologia 125
5.2. Poradnictwo pedagogiczne wobec zadań opiekuńczych rodziny 127
5.3. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa opiekuńczego 131
5.4. Poradnictwo pedagogiczne w zakresie zadań opiekuńczych szkoły 133
Rozdział 6. Poradnictwo i pomoc uczniom z zaburzeniami zachowania 137
6.1. Kontrowersje wokół pojęcia zaburzenia zachowania – koncepcje etiologiczne 137
6.2. Pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania w warunkach przedszkola i szkoły 141
6.3. Pomoc rodzicom dzieci z zaburzeniami zachowania 148
Rozdział 7. Poradnictwo zawodowe w przestrzeni edukacyjnej 155
7.1. Wyjaśnienie pojęć i zadania poradnictwa zawodowego 155
7.2. Zadania rodziców, nauczyciela i pedagoga w systemie poradnictwa zawodowego 158
7.3. Realizacja zadań poradnictwa zawodowego w poradni psychologiczno-pedagogicznej 162
7.4. Szkolny doradca zawodowy – zakres i formy pracy 164
7.5. Specyfika kontaktu poradniczego i modele pracy doradcy zawodu 168
7.6. Poradnictwo zawodowe na odległość – podstawowe założenia projektu 172
Zakończenie 175
Bibliografia 179
Aneks 189
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Poradnictwo pedagogiczne. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.