Książka poświęcona jest kontekstom teoretycznym, tendencjom i problemom edukacji niewielkiego dziecka. W poszczególnych tekstach znajdują się poglądy, propozycje, a także wyniki badań i studiów dotyczące różnorodnych obszarów funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Prezentowany tom składa się z czterech części. W pierwszej - noszącej tytuł Konteksty teoretyczne - Czytelnicy mogą znaleźć autorskie propozycje dotyczące edukacji drobnego dziecka. Zwraca się w nich uwagę m.in. Na relacje pomiędzy zaleceniami płynącymi z teorii (czy - szerzej - wiedzy) pedagogicznej, poczynaniami w zakresie polityki oświatowej i praktyką edukacyjną w zakresie kształcenia i wychowania niepokaźnych dzieci w naszym kraju. Właśnie te relacje w dużej mierze wyznaczają współcześnie zadowolenie i/lub niezadowolenie z edukacji oraz oddziałują na społeczne wymagania wobec poczynań władz oświatowych, nauczycieli, grup społecznych decydujących o kondycji edukacji dzieci. Mają temu słzastosować jeszcze działania Ministerstwa Edukacji Narodowej, które powołało zespół ekspertów do opracowywania nowych podstaw programowych wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Autorzy podejmują także widoczne kwestie wielopłaszczyznowości integracji, a także swoistego fenomenu pedagogiki współbycia w edukacji nieznacznego dziecka. Kolejna część - Dziecko wobec zmieniającego się świata kultury - mieści zarówno teoretyczną, jak i poręczną egzemplifikację zagadnień związanych z edukacją kulturalną i artystyczną dziecka. Nakreślone perspektywy i możliwości uwzględniają problemy dotyczące z jednej strony - słabości, błędów i ich przyczyn w obszarze praktyki polskiej edukacji kulturalnej dziecka, a z drugiej - wskazują na pozytywne doświadczenia i prognozy. Uzupełnienie tych kwestii stanowią rozważania na temat estetyzacji doświadczeń etycznych i obyczajowych dzieci. Trzecia część - Wartości w wychowaniu i kształceniu znikomego dziecka - obejmuje opracowania traktujące o przygotowaniu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do nazywania, urzeczywistniania i realizacji najróżniejszych wartości, w tym pojmowania wartości miłości, rodziny, wiary w Boga i śmierci. Czytelnicy znajdą ponadto odpowiedź na pytanie, czy autorzy wybranych podręczników do kształcenia zintegrowanego wskazują w nich na istnienie wartości? oraz Czy formułowane polecenia i zadania mobilizują ucznia do zwrócenia uwagi na świat wartości, możliwość ich wybierania, a także oceny i ich hierarchizowania? Wychowywanie do wartości staje się ważnym celem i zadaniem współczesnej pedagogiki i będzie zapewne długo pozostawać w zasięgu zainteresowania rodziny, przedszkola i szkoły, ze względu na jego aksjologiczny i funkcjonalny (edukacyjny) charakter. Tom zamyka część - Nauczyciel a edukacja śladowego dziecka - w której Czytelnicy mogą znaleźć autorskie odczytania uwarunkowań przygotowania i gotowości zawodowej nauczyciela. Praca z dzieckiem - jako forma niepowtarzalnej aktywności - jest czynnikiem modelującym zarówno ucznia, jak i jego samego. Jej istotą stają się współcześnie "nowe kompetencje" i "nowy profesjonalizm", wyrażające się w refleksyjnym podejściu i badaniu poprzez nauczycieli własnej praktyki. Autorzy poszczególnych tekstów zwracają dodatkowo uwagę na brak prekursorskich rozwiązań i twórczej inicjatywy nauczycieli oraz umiejętności rzetelnego diagnozowania uczniów. Dostrzeżone zaniedbania i negatywne doświadczenia wyznaczają tym samym ważne oczekiwania i zadania w pracy nauczyciela.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Edukacja małego dziecka, t. 1. teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.