Tytuł Potencjał nauki a postępowość regionów Autor Agnieszka Olechnicka Język polski Wydawnictwo Scholar ISBN 978-83-7383-454-5 Rok wydania 2012 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 248 Format pdf Spis treści SPIS TREŚCI
PODZIĘKOWANIA 8
WPROWADZENIE 9
Cel, pytania badawcze, hipotezy 10
Wykorzystane definicje 14
Podejście badawcze 14
Źródła informacji i metody badawcze 15
Struktura książki 19
ROZDZIAŁ 1
ODDZIAŁYWANIE SEKTORA NAUKI NA OTOCZENIE 22
1.1. Ewolucja roli sektora nauki 22
1.2. Uwarunkowania modelujące współczesny sektor nauki 27
1.3. Rola sektora nauki w wybranych koncepcjach teoretycznych 33
1.4. Funkcje instytucji nauki wobec otoczenia zewnętrznego 38
1.4.1. Instytucje naukowo-badawcze jako jednostki ekonomiczne 40
1.4.2. Instytucje naukowo-badawcze jako źródło kapitału ludzkiego 42
1.4.3. Instytucje naukowo-badawcze jako producenci wiedzy 43
1.4.4. Instytucje naukowo-badawcze jako aktorzy regionalni 46
1.5. Czynniki modelujące wpływ sektora nauki na otoczenie 49
1.6. Oddziaływanie sektora nauki a współpraca naukowa 53
1.7. Podsumowanie 57
ROZDZIAŁ 2
RELACJE SEKTORA NAUKI Z PRZEDSIĘBIORSTWAMI 59
2.1. Przedsiębiorstwo w sieci powiązań pionierskich 59
2.2. Motywy i uwarunkowania współpracy naukowców
z sektorem przedsiębiorstw 64
2.3. Formy współpracy sektora nauki z przedsiębiorstwami 70
2.4. Bliskość geograficzna instytucji naukowych
a progresywność przedsiębiorstw 75
2.4.1. Znaczenie bliskości zaplecza badawczo-rozwojowego 76
2.4.2. Kontrowersje wokół znaczenia bliskości geograficznej 77
2.4.3. „Siła słabych więzi", „śladowe światy" i „globalne dostawy" 83
2.5. Podsumowanie 86
ROZDZIAŁ 3
POMIAR POTENCJAŁU SEKTORA NAUKI DLA postępowOŚCI 88
3.1. Tendencje w zakresie pomiaru sektora naukowo-badawczego 88
3.2. Pomiar przepływów wiedzy 90
3.3. Pomiar współpracy sektora nauki i przedsiębiorstw 92
3.4. Atuty i ograniczenia bibliometrii jako metody pomiaru potencjału
sektora nauki 95
3.5. Ewaluacja osiągnięć instytucji naukowych 99
3.6. Ewolucja międzynarodowych rankingów uniwersytetów 104
3.7. Badania potencjału nauki i jej powiązań z sektorem
przedsiębiorstw w Polsce 108
3.8. Podsumowanie 110
ROZDZIAŁ 4
POTENCJAŁ POLSKIEGO SEKTORA NAUKI.
WSPÓŁPRACA A towar NAUKOWY 112
4.1. Potencjał badawczy polskiego sektora nauki 112
4.2. Zróżnicowanie potencjału naukowego w Polsce 119
4.3. Sieć współpracy regionalnej w ramach publikacji i projektów badawczych 127
4.4. Współpraca a efektywność nauki 131
4.5. Współpraca a jakość produktu naukowego 139
4.6. Podsumowanie 145
ROZDZIAŁ 5
innowacyjnOŚĆ POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW A SEKTOR NAUKI 149
5.1. Relacje polskich przedsiębiorstw z sektorem nauki 149
5.1.1. Ujęcie ilościowe 149
5.1.2. Ujęcie jakościowe 155
5.2. Współpraca polskich przedsiębiorstw z sektorem nauki
– publikacje i projekty 157
5.2.1. Publikacje naukowe z udziałem polskich przedsiębiorstw 157
5.2.2. Projekty badawcze z udziałem polskich przedsiębiorstw 162
5.2.3. Charakterystyka publikujących przedsiębiorstw 163
5.2.4. Charakterystyka przedsiębiorstw – uczestników projektów
badawczych 6PR UE 167
5.2.5. Zakres współpracy przedsiębiorstw z instytucjami naukowymi 171
5.2.6. Artykuł jako efekt działalności przedsiębiorstw 173
5.2.7. Projekt 6PR UE jako efekt działalności przedsiębiorstwa 176
5.3. Znaczenie bliskości w relacjach sektora przedsiębiorstw z nauką 178
5.3.1. Współpraca w ramach publikacji i projektów 6PR UE 178
5.3.2. Współpraca i znaczenie bliskości – projekty celowe FSNT-NOT 187
5.3.3. Ocena współpracy z instytucjami naukowymi 191
5.3.4. Znaczenie lokalizacji i bliskości z sektorem nauki
w działalności postępowej przedsiębiorstwa 195
5.4. Podsumowanie 199
WNIOSKI 205
BIBLIOGRAFIA 213
SPIS RAMEK 238
SPIS RYCIN 239
SPIS TABEL 242
ZAŁĄCZNIK 1. SCHEMAT WYWIADU 243
ZAŁĄCZNIK 2. LISTA PRZEPROWADZONYCH WYWIADÓW 246
ZAŁĄCZNIK 3. POLSKA progresywnOŚĆ, W TYM SYSTEM BADAWCZY WEDŁUG IUS 248
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Potencjał nauki a innowacyjność regionów. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.