Książka ta zrodziła się z przekonania, iż będzie konieczna studentom pedagogiki wczesnoszkolnej, a także studiującym edukację wczesnoszkolną albo dokształcającym się w tym zakresie nauczycielom. Autorka zawarła w niej swoje kilkunastoletnie doświadczenia z prowadzenia przedmiotu edukacja polonistyczna w systemie kształcenia zintegrowanego na uczelni i na platformie e-learningowej. Do kształcenia na odległość parę lat temu przygotowała 10 godzin wykładów, które za zgodą władz uczelni - Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie (obecnie im. Janusza Korczaka) - wykorzystała w tej publikacji. Pozostały one wchłonięte poprzez rozdziały książki, lecz już jako treści mocno powiększone, zmienione i zaktualizowane. W prezentowanym podręczniku pokazano wiedzę opartą jednocześnie na własnych doświadczeniach dydaktycznych autorki, jak i na bogatej literaturze przedmiotu. Omówiono w niej pracę z tekstami literackimi i z dziełami sztuki (muzyki, plastyki) najróżniejszymi metodami: pozawerbalnymi, a także werbalno-czynnościowymi, opartymi częściowo na analizie strukturalnej,, a także metodami aktywizującymi. Autorka uważa, iż metodyka edukacji wczesnoszkolnej uwzględniająca kształcenie literackie oparte na stosowaniu metod werbalno-czynnościowych, zadaniowych i metod aktywizujących znalazła już swoje miejsce w dydaktyce. Nie należy tego zaprzepaszczać. W zakresie kształcenia językowego wykorzystuje klasyczne metodyki, w których kładzie się nacisk na ćwiczenia służące rozwijaniu produktywności językowej ucznia rozmaitymi formami zadań. Autorka ma jednak świadomość, że kształcenie głównie techniki czytania i pisania obecnie już nie wystarcza do rozwinięcia indywidualnej, bogatej pod względem słownictwa i kreatywnej mowy, a także umiejętności poprawnego, lecz i twórczego pisania. Ćwiczenia, które mają utrwalać materiał i kształcić najczęściej nawyki, mogą stanowić bazę czynności nauczyciela typowo na początku nauki dziecka, a z czasem powinny się stać wyłącznie ćwiczeniami pomocniczymi, służącymi opanowaniu nowego materiału. W podręczniku omówiono nowe propozycje rozwijania języka ucznia propagowane poprzez pedagogów nowatorów. Zaprezentowano metody pracy w świetle badań i teorii uwzględniających współczesną wiedzę o uczniu, jego zdolnościach i pracy mózgu.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Metodyka edukacji polonistycznej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.