Książka jest podręcznikiem z zakresu pedagogiki specjalnej. Ma charakter propedeutyczny zapoznający czytelnika z podstawami tej wiedzy. Ukazuje zagadnienia w sposób jasny, zwięzły, a także plastikowy. Uwzględnia współczesny dorobek pedagogiki specjalnej i przedstawia go w ujęciach najnowszych. Dokonany przez autorkę dobór zagadnień jest wynikiem przyjęcia określonej, własnej koncepcji pedagogiki specjalnej, która wyrasta z najlepszych wzorów z przeszłości, nie negując ich, ale starając się je twórczo kontynuować. Idea napisania książki to chęć wyjścia naprzeciw potrzebom czytelników szukających nowoczesnego i dostępnego podręcznika. Równocześnie autorka pragnęła by po lekturze jej pracy czytelnik ochoczo sięgnął po literaturę bardziej progresywną. Czytelnik wyszuka na początku fundamentalne informacje o pedagogice specjalnej jako nauce, jej tożsamości, statusie teoretycznym, terminologii i podstawowych pojęciach. Następnie zaznajomiony zostanie z wewnętrzną strukturą pedagogiki specjalnej - dawniej i współcześnie wyróżnianych subdyscyplinach oraz pozna krótkie charakterystykami każdej z nich. Następną część książki poświęcono historii myśli z zakresu pedagogiki specjalnej, ze szczególnym i skrupulatnym omówieniem dziejów polskiej pedagogiki specjalnej od okresu zaborów do roku 1989. Następnie przedstawiono najważniejsze zagadnienia związane z ergonomiczną stroną tej nauki tj. Kształceniem specjalnym. Omówiono tutaj podstawowe pojęcia związane z praktycznym wdrażaniem idei kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozą pedagogiczną, teleologią oraz kierunkami oddziaływań rehabilitacyjnych. Zagadnienia te omówiono na tle współczesnych przemian normalizacyjnych tego kształcenia. Książkę kończy rozdział przybliżający czytelnikowi problemy człowieka z niepełnosprawnością, jego niepowtarzalną sytuację psychospołeczną, a także złożony cykl dostosowywania się do własnej niepełnosprawności. Redagując książkę starano się zwracać uwagę czytelnika na zagadnienia kluczowe stosując w tym celu graficzne formy prezentacji treści. Każdy z rozdziałów także bloki powiększające przeznaczone dla dociekliwszego czytelnika i ciekawostki, które urozmaicają lekturę. Na końcu każdego rozdziału wyszukamy blok będący podsumowaniem, zawierający materiały do zapamiętania, ćwiczenia, a także wyróznionie dalszej lektury.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.