Prezentowany słownik stanowi pokaźne źródło wiedzy dla współczesnych nauk o wychowaniu oraz pedagogiki jako takiej. Pokazując historię twórczych wysiłków, pozwala odróżnić to, co trwałe, od tego, co nieistotne i powierzchowne lub co stanowiło rezultat zmieniającej się mody. Poza tym biogramy przedstawicieli myśli pedagogicznej (od starożytności po XXI wiek) ukazują ewentualnym reformatorom całe obfitość ludzkich doświadczeń, z których można wybrać dla aktualnych potrzeb te najwłaściwsze oraz ustrzec potomnych przed nieprzemyślanymi decyzjami oraz zbyt teoretycznymi próbami, niedającymi się użyć w realiach danego społeczeństwa. Celem publikacji jest też przypomnienie wzorów, postaw oraz wysiłków licznych przedstawicieli pedagogiki działających w przeszłości, będących przecież źródłem pewnego typu energii moralnej oraz utwierdzających nas w poczuciu bycia spadkobiercami i kontynuatorami twórczej pracy wcześniejszych pokoleń oraz dających świadomość posłannictwa wobec społeczeństwa. Celem opracowania tego słownika było ponadto zaszczepienie kultu dla tradycji (w zakresie wychowania i edukowania) oraz upowszechnienie szeroko rozumianej kultury pedagogicznej. Mając na uwadze te aspekty poręczne i walory dydaktyczne leksykonu, można mieć nadzieję co do jego przydatności we wszystkich formach kształcenia pedagogicznego (i nie tylko pedagogicznego). Słownik liczy ponad 660 biogramów pokazujących postaci od starożytności po czasy nam współczesne. Ich ujęcie chronologiczne pokazuje powstanie, narastanie i rozwijanie się pewnych nurtów. Dzieje myśli pedagogicznej pozostały napisane z zasady z myślą o studentach pedagogiki i o nauczycielach i pracownikach szeroko pojętych instytucji edukacyjno-opiekuńczo-wychowawczych. Książka będzie także {pomocn|przydatn)a dla sympatyków systemów filozoficznych oraz zainteresowanych psychologią. Będąc przeglądem problematyki z zakresu historii myśli pedagogicznej, umożliwia zarówno realizację jakiejś formy samokształcenia, jak i ogólny ogląd tego wszystkiego, co związane jest z udziałem licznych jednostek w zakresie kształtowania propozycji i osiągnięć pedagogicznych na przestrzeni wieków.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Myśl pedagogiczna na przestrzeni wieków. chronologiczny słownik biograficzny. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.