Tytuł Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności Autor Jan F. Terelak Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe UKSW ISBN 978-83-7072-676-8 Rok wydania 2011 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 527 Format pdf Spis treści PRZEDMOWA 13 1. GENEZA PSYCHOLOGII PRACY 17 1.1. Psychologia przemysłowa i inżynieryjna 21 1.2. Psychologia organizacji i zarządzania 26 CZĘŚĆ PIERWSZA: INTERAKCJA CZŁOWIEK–MASZYNA, CZYLI DZIAŁALNOŚĆ OPERATOROWA 35 2. MODELE SYSTEMU CZŁOWIEK–MASZYNA 36 2.1. Modele technocentryczne w psychologii przemysłowej 37 2.2. Modele antropocentryczne w psychologii inżynieryjnej 49 3. CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA CZŁOWIEKA JAKO OPERATORA ZŁOŻONYCH OBIEKTÓW technicznYCH 69 3.1. Koncepcja i identyfikacja operatora w systemie człowiek–obiekt techniczny (COT) 69 3.2. Percepcyjne mechanizmy działania operatorowego i pomiar 73 3.3. Psychomotoryczne mechanizmy działania operatorowego i pomiar 103 4. PSYCHOLOGICZNE PROBLEMY TRENINGU I SZKOLENIA ZAWODOWEGO 121 4.1. Symulowanie prostych i złożonych zadań operatorowych 122 4.2. Konceptualny model działania operatorowego 131 4.3. Operacyjny model działania operatorowego 133 4.4. Szkolenie w zakresie dopasowania człowieka do realnych warunków pracy 154 5. BezawaryjnOŚĆ OPERATORA I BEZPIECZEŃSTWO PRACY 159 5.1. Niezawodność jako kategoria psychologiczna 159 5.2. Psychologiczne koncepcje bezpieczeństwa pracy 167 5.3. Systemowe koncepcje bezpieczeństwa pracy 174 5.4. Dyskryminacja psychologiczna jako metoda rozszerzania niezawodności systemu człowiek–maszyna 180 6. CZŁOWIEK–KOMPUTER W SŁUŻBIE OPTYMALIZACJI JAKOŚCI ŻYCIA 197 6.1. Sztuczne zmysły wspomagające świadomość sytuacyjną operatora 202 6.2. Platforma sensory–interfejs jako podstawa rozwoju wysokich technice ptymalizujących jakość życia 212 CZĘŚĆ DRUGA: INTERAKCJA CZŁOWIEK–CZŁOWIEK, CZYLI DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNA 219 7. ORGANIZACJA JAKO UKŁAD TRANSAKCJI INTERPERSONALNYCH 220 7.1. Charakterystyka zachowania organizacyjnego 220 7.2. Badanie zachowań organizacyjnych 238 8. STRUKTURA ORGANIZACJI 241 8.1. Uniwersalny model struktury organizacji 242 8.2. Poręczne modele struktury organizacji 244 9. JEDNOSTKOWE ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI 248 9.1. Czynniki biograficzno-profesjonalne jako zasób organizacyjny 250 9.2. Czynniki psychologiczne jako zasób organizacyjny 263 9.3. Miejsce kierownika w strukturze organizacyjnej i jego zasoby 286 10. Parametry GRUPY ZADANIOWEJ JAKO ZASOBY ORGANIZACYJNE 301 10.1. Atrybuty socjologiczne grupy zadaniowej 301 10.2. Dynamika grupy zadaniowej 303 10.3. Funkcjonowanie komunikacji w grupie zadaniowej 307 10.4. Poczucie sprawiedliwości społecznej a wydajność funkcjonowania grupy 325 11. SYSTEMOWE ZASOBY ORGANIZACJI 330 11.1. Parametry zasobów systemowych 331 11.2. Kultura organizacyjna 333 11.3. Polityka organizacyjna wykorzystania zasobów ludzkich 340 12. STRES ORGANIZACYJNY 348 12.1. Geneza i koncepcje stresu organizacyjnego 349 12.2. Przyczyny stresu organizacyjnego 373 12.3. Skutki stresu organizacyjnego 386 12.4. Radzenie sobie ze stresem organizacyjnym 403 ZAKOŃCZENIE 429 BIBLIOGRAFIA 439 SPIS RYCIN 505 SPIS TABEL 511 ZAŁĄCZNIKI 512 1. Wykaz czasopism psychologicznych uwzględniających problematykę psychologii I/O 512 2. Charakterystyka grup zawodowych wg Klasyfikacji Zawodów i Specjalności wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. (Dz.U. Nr 265, poz. 2644) 517 3. Charakterystyka grup zawodowych wg Społecznej Klasyfikacji Zawodów – 2007 518 Summary 520
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.