Książkę tę chcielibyśmy polecić pedagogom specjalnym, nauczycielom praktykom, studentom kierunków pedagogicznych i wszystkim osobom zainteresowanym problematyką niepełnosprawności. Rozważania w niej podjęte zmierzają do znalezienia odpowiedzi na pytanie o kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Zarówno na gruncie teorii, jak i praktyki pedagogiki specjalnej nie da się ich przeanalizować bez uwzględnienia zmian, jakie zaszły w terminologii tej dyscypliny naukowej, a także w kierunkach oddziaływań rehabilitacyjnych czy integracyjnych po 1989 roku, a później po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Zmiana stosunku do osób z niepełnosprawnością i wyobrażeń o samej niepełnosprawności, postrzeganie jednostki jako autonomicznego podmiotu, pluralizm zachowań i wyborów, a także przemiany w prawodawstwie to niektóre z konsekwencji tych przeobrażeń dla funkcjonowania osób z niepełnosprawnością omawiane w tomie. Redaktorzy Niniejsza książka początkuje nowy proces zbiorowych publikacji przygotowywanych w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zatytułowany "Horyzonty Pedagogiczne". Jest to początek trzeciej już kolekcji prac naukowych, po "Dyskursach Pedagogiki Specjalnej" i "Heurystycznym wymiarze Ludzkiej Egzystencji". "Horyzonty Pedagogiczne" będą stanowić proces podejmujący problemy z rozmaitych obszarów pedagogiki specjalnej i dyscyplin pokrewnych. Oddawana w ręce Czytelnika publikacja gromadzi teksty dotyczące jednocześnie teorii, jak i praktyki pedagogiki specjalnej oraz podmiotu tej dziedziny nauki, którego rozumienie aktualnie ulega zwiększeniu (odnosi się do osób w każdym wieku i z zróżnicowanego typu odstępstwami od normy in minus i in plus).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.