Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie wiedzy na temat zadań instytucji wsparcia dziecka i rodziny z reguły na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów prawa, ponieważ perspektywa pedagogiczna ich funkcjonowania jest osadzona w realiach wyodrębnionych przez ustawodawcę.
Zawarte w aktach prawnych wiadomości dotyczące poszczególnych instytucji posiadają przy tym charakter elementarny, natomiast ich znajomość wśród pedagogów nie wydaje się powszechna. Dlatego także do przygotowania niniejszej pracy posłużyły źródła prawa oraz osiągalnie wielki zakres ogólnych publikacji pedagogicznych, w których opisano poszczególne instytucje wsparcia dziecka i rodziny.
nad wyraz przydatne okazały się encyklopedie i słowniki, a także opracowania podręcznikowe na temat subdyscyplin pedagogicznych. Cennym źródłem wiedzy były także prace poświęcone poszczególnym instytucjom.
Z uwagi na to, iż książka przedstawia zagadnienia podstawowe dotyczące tytułowej problematyki, nie sięgnięto do opracowań szczegółowych na temat poszczególnych podmiotów wsparcia dziecka i rodziny. W pracy zamieszczono przypisy, które wskazują na opracowania widoczne dla opisanego zagadnienia i są wskazówką dla osób, które pragnęłyby zgłębiać wiedzę dotyczącą instytucji wsparcia dziecka i rodziny, fragmenty zaś, w których nie wyodrębniono źródła, pochodzą z aktów prawnych.
zastosowano przy tym możliwie pełne opisy wykorzystanych pozycji, zwłaszcza opracowań encyklopedycznych i słownikowych, w sytuacji których wyrózniono nie tylko publikacje, lecz także poszczególne hasła i ich autorów.
Znalazło to ponadto odzwierciedlenie w bibliografii, w której w ten sposób uporządkowano poszczególne pozycje, a oprócz nich umieszczono także omówione w tekście akty prawne, ze wyszczególnioniem miejsc ich promulgacji, i strony internetowe.
Opracowanie wydaje się prekursorskie, ponieważ w dotychczasowym piśmiennictwie pedagogicznym nie ma publikacji kompleksowo znamionującej podmioty wspierające dzieci i rodziny, a dodatkowo niektóre z tych instytucji funkcjonują od niedawna i nie doczekały się jeszcze naukowego zainteresowania.
mnóstwo instytucji zmieniło swoje dotychczasowe nazwy, co uwzględniono w pracy, a co także ma walor poznawczy. Publikacja systematyzuje przy tym wiedzę z zakresu rożnych subdyscyplin pedagogiki, zwłaszcza społecznej, opiekuńczo-wychowawczej specjalnej i resocjalizacyjnej, co czyni ją pożyteczną dla szerokiego grona pedagogów i innych specjalistów zajmujących się problematyką dziecka i rodziny.
Można wyrazić nadzieję, że niniejsze opracowanie stanie na wysokości zadania Czytelników, którzy w celu poszerzenia pedagogicznej perspektywy zechcą się zapoznać z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi instytucji wspierających dzieci i rodziny.
Być może książka okaże się także przydatna do pogłębionych analiz funkcjonowania poszczególnych instytucji albo wręcz do nich zainspiruje. Istnienie i działalność tychże instytucji stanowią bowiem o praktycznym rozmiarze pedagogiki.
dr Beata Krajewska Książka dostępna w wersji elektronicznej w witrynie
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.