W jednej ze swych książek Hanna Rylke pisze: […] nasze dzieci i nasi uczniowie są ekspertami od narkotyków. Wiedzą o nich wyjątkowo dużo, niezależnie od tego, czy sami ich używają, czy nie. Większość z nas ma małe szanse, żeby im dorównać orientacją w problemie i praktyczną wiedzą (Rylke, 1999, s. 10). W dzisiejszych czasach substancje psychoaktywne postrzegane są przez młode pokolenie jako środki wspomagające naukę czy prawidłową zabawę, a nawet są traktowane jako niezbędny warunek obu tych sfer aktywności. Niestety, wiedza rodziców i nauczycieli na temat narkotyków jest daleka od poziomu, który pozwalałby na produktywny dialog z młodzieżą w tym zakresie. Aby podejmować skuteczne działania profilaktyczne w tym zakresie, konieczna jest gruntowna wiedza na temat zasięgu omawianego zjawiska atrakcyjnej nas populacji. I temu celowi ma służyć niniejsza praca, w której omówiono m.in. Poszczególne kategorie substancji psychoaktywnych (kanabinole, stymulanty, halucynogeny, inhalanty, depresanty, opiaty i steroidy anaboliczno-androgenne) z uwzględnieniem ich charakterystyki i wpływu na funkcjonowanie psychosomatyczne, kryteriów rozpoznawania ich przyjmowania oraz zasięgu stosowania wśród młodzieży szkolnej.
Tytuł używanie substancji psychoaktywnych poprzez młodzież szkół śląskich Podtytuł Zasięg, skutki i przeciwdziałanie Autorzy Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Krzysztof Sas-Nowosielski Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-820-2 Rok wydania 2007 Kraków Wydanie 1 ilość stron 103 Format pdf Spis treści 1.1. Przyjmowanie narkotyków i steroidów anaboliczno-androgennych przez młodzież
1.1.1. Przyczyny sięgania po środki uzależniające
1.1.2. Kryteria diagnostyczne i fazy rozwoju uzależnienia
1.1.3. Czynniki determinujące powstawanie uzależnienia
1.2. Zasięg i przyczyny użytkowania substancji psychoaktywnych wśród młodzieży śląskiej
1.2.1. Odczuwanie pokusy sięgnięcia po narkotyki
1.2.2. Przyjmowanie narkotyków poprzez badanych
1.2.3. Skutki uboczne doznawane przez badanych z powodu używania narkotyków
1.2.4. Znajomość osób, które doznały negatywnych skutków przyjmowania substancji psychoaktywnych
1.2.5. Motywy osób niebiorących narkotyków
2.1. Kanabinole (przetwory konopi indyjskich)
2.1.1. Charakterystyka kanabinoli i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.1.2. Używanie kanabinoli w badanej populacji
2.2. Stymulanty
2.2.1. Charakterystyka stymulantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.2.2. Używanie stymulantów w badanej populacji
2.3. Halucynogeny
2.3.1. Charakterystyka substancji halucynogennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.3.2. Stosowanie środków halucynogennych w badanej populacji
2.4. Inhalanty (środki wziewne)
2.4.1. Charakterystyka inhalantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.4.2. Używanie inhalantów w badanej populacji
2.5. Depresanty
2.5.1. Charakterystyka depresantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.5.2. Stosowanie depresantów w badanej populacji
2.6. Opiaty
2.6.1. Charakterystyka opiatów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.6.2. Używanie opiatów w badanej populacji
2.7. Steroidy anaboliczno-androgenne
2.7.1. Charakterystyka steroidów anaboliczno-androgennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.7.2. Użytkowanie steroidów anaboliczno-androgennych w badanej populacji
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Stosowanie substancji psychoaktywnych przez młodzież szkół śląskich. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.