Pragniemy przekazać do rąk nauczycieli i uczniów zeszyt ćwiczeń do interpretacji i analizy literatury ułatwiający pracę na lekcjach języka polskiego. Jego celem jest rozwinięcie umiejętności ucznia zezwalających na zrozumienie tekstu, a także jego twórczy odbiór. Celem zeszytu jest ćwiczenie takich umiejętności jak: - rozumienie tekstu, wykorzystywanie i refleksyjne przetwarzania zawartych w nim informacji, - zastosowanie wiedzy specjalistycznej, o charakterze naukowym, wiedzy z zakresu poetyki do rozpoznawania i rozwiązywania problemów poruszanych poprzez pisarzy, - wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji zawartych w tekście, - dostrzeganie sensów i przesłań zawartych w tekście, - wskazywanie i nazywanie funkcji: tekstu i środków językowych wykorzystywanych przez autora, - użytkowanie wiedzy o kontekstach (literackich, teoretycznoliterackich, kulturowych, historycznych, filozoficznych, religijnych, estetycznych i innych) do pogłębionej interpretacji utworu, - prezentowanie własnych ocen i interpretacji wynikających z kontaktu z dziełem sztuki, - dostrzeganie uniwersalności motywów i twórczego ich użycia w zróżnicowanych epokach. Proponowane ćwiczenia są zgodne z nowa podstawą programową. Przygotowują uczniów do: - samodzielnej i kreatywnej pracy z tekstem, - zdyscyplinowanej i rzetelnej interpretacji fragmentu utworu, - analitycznego i plastikowego postrzegania analizowanych utworów, - otwartości i gotowości do poszukiwań interpretacji badanego tekstu proponowanych poprzez innych twórców, - skutecznego posługiwania się różnymi narzędziami badawczymi. Uczeń, który będzie wykonywał proponowane ćwiczenia, wykształci także umiejętności przydatne w trakcie egzaminu maturalnego. Autorkami zeszytu są polonistki z ponad 20-letnim stażem i uprawnieniami egzaminatora. Wyśmienicie znają oczekiwania stawiane przed maturzystą i wiedzą, jakie umiejętności musi opanować uczeń, by egzamin zewnętrzny nie powodujeł mu trudności analitycznych. Ćwiczenia zostały przygotowane na drodze konsultacji i weryfikacji ich efektywności. Opracowanie ich przez zespół polonistek zagwarantuje wielostronne spojrzenie na utwory, a także zezwala na uczniowi samodzielne zrozumienie dzieł. Ćwiczenia mają zróżnicowany poziom, są skierowane do wszystkich uczniów, i tych zdających egzamin podstawowy, i tych myślących o powiększeniu. Nauczyciel nie musi korzystać z wszystkich propozycji tematycznych ani z wszelkich poleceń. Ćwiczenia wymagające pracy z obrazem są fakultatywne, poszerzają interpretację tekstu literackiego. Ich obecność ma uwrażliwić ucznia na możliwości interpretacyjne tekstów kultury, uświadomić mu intertekstualność dzieł oraz przekonać, że interpretowanie może być interesującą przygodą z tekstem.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zeszyt ćwiczeń do analizy i interpretacji literatury dla szkół ponadgimnazjalnych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.