Autorka podjęła niełatwe, ważne i ambitne zadanie poznania wybranych psychologicznych i społeczno-demograficznych uwarunkowań funkcjonowania osób z porażeniem mózgowym i po urazie rdzenia kręgowego. [...] Wśród sfer aktywności zasadnie wyodrębnione zostały procesy poznawcze, emocje, radzenie sobie ze stresem oraz integrująca różne obszary funkcjonowania człowieka osobowość, co okazuje się ujęciem szczególnie ważnym, zwłaszcza iż dociekania Autorki dotyczą niedużo poznanej problematyki funkcjonowania osób dorosłych.
[...] Uzyskane poprzez Autorkę wyniki badań oceniam wysoko. Stanowią pokaźny wkład w poznanie problematyki funkcjonowania psychicznego osób niepełnosprawnych. [...] Z recenzji prof. Dr hab. Gabrieli Chojnackiej-Szawłowskiej Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny.
Dwa pierwsze rozdziały pracy są teoretyczne i stanowią podstawę dla dalszych rozważań. Rozdział pierwszy dotyczy pojęcia i klasyfikacji mózgowego porażenia dziecięcego. Poruszone zostały w dodatku zagadnienia teoretyczne i empiryczne dotyczące zaburzeń funkcji wykonawczych w grupie osób z mózgowym porażeniem dziecięcym i teorii mikrogenetycznej.
W drugim rozdziale podjęto próbę powiązania zróżnicowanych korelatów wpływających na poziom funkcjonowania osób z mózgowym porażeniem dziecięcym. W rozdziale trzecim, dotyczącym metodologicznych założeń badań własnych, zaprezentowano schemat przeprowadzonych badań własnych, omówiono problematykę badawczą, przedstawiono pytania badawcze, charakterystykę metod badawczych, grupy badawczej z uwzględnieniem zmiennych społeczno-demograficznych, a także statystyczne opracowania materiału badawczego.
W kolejnych rozdziałach, opierając się na uzyskanych wynikach badań empirycznych, dokonano charakterystyki psychospołecznych moderatorów funkcjonowania osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym.
wyznaczono na zależności między wybranymi zmiennymi a jakością życia. W rozdziale czwartym wyróżniono wpływ czynników osobowościowych na poziom funkcjonowania jednostek niepełnosprawnych ruchowo. Rozdział piąty dotyczy roli stylów radzenia sobie ze stresem w procesie adaptacji do choroby oraz skłonności do zachowań depresyjnych w obliczu trudnej sytuacji, jaką jest niepełnosprawność.
Rozdział szósty natomiast koncentruje się na roli wsparcia społecznego i oceny jakości życia poprzez osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym. Celem siódmego rozdziału było poszukiwanie zależności pomiędzy zmiennymi wpływającymi na jakość funkcjonowania jednostek z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Całość pracy kończy próba interpretacji uzyskanych wyników badań i ich dyskusja oraz podsumowanie podjętych analiz.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.