rekomendowana książka o problemach osób z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata jest księgą pamięci o naszej Koleżance dr Grażynie Tkaczyk, która nie może już towarzyszyć osobom z upośledzeniem umysłowym w pokonywaniu barier ograniczających ich rozwój. Ma ona zatem szczególny charakter,równocześnie jest po prostu książką, która dostarcza wiedzy na temat aktualnych dokonań w obszarze oligofrenopedagogiki. Kierujemy ją zatem do ogółu Czytelników, którzy zajmują się wsparciem osób z upośledzeniem umysłowym bądź przygotowują się profesjonalnie do podjęcia takiej roli, a więc do pedagogów specjalnych i studentów tego kierunku. Napisana dostępnym językiem, publikacja ta może być także źródłem wiedzy dla szerszych kręgów osób zainteresowanych problemami upośledzenia umysłowego. Tom pierwszy "Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata" został podzielony na cztery rozdziały. Pierwszy z nich mieści teoretyczne rozważania na temat miejsca człowieka z upośledzeniem umysłowym we współczesnym świecie, możliwości jego funkcjonowania i barier je ograniczających. Autorzy czterech zamieszczonych tu tekstów szukają odpowiedzi na pytania o możliwości integracyjne tych osób, szanse, jakie tworzy dla nich edukacja, a także o ich szczególną wartość we współczesnym świecie. Drugi rozdział wprowadza w świat przeżyć osób z upośledzeniem umysłowym oraz w przeżycia ich najbliższych, upośledzenie umysłowe jest bowiem problemem całej rodziny, przed którą w takiej sytuacji pojawiają się zupełnie świeże wyzwania. Autorzy kolejnych tekstów poddają analizom problemy wyuczonej bezradności, radzenia sobie ze stresem, agresji i funkcjonowania w rolach społecznych osób obciążonych upośledzeniem i ich zdolności do autorewalidacji. Rozdział kończą teksty mówiące o przeżyciach matek, ich radzeniu sobie z opieką i rehabilitacją, a także ich lękach o przyszłość dzieci, które raczej zawsze będą potrzebowały pomocy, także wówczas, kiedy one same nie będą mogły jej zapewnić. Rozdział trzeci książki posiada teksty dotyczące edukacji i rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym. Przedstawione tu zostały równocześnie problemy kształcenia klasycznego, jak i formy współczesne, sukcesy pedagogów specjalnych w tym obszarze i bariery, które muszą oni na co dzień pokonywać. Dodatkowo w rozdziale tym poruszone zostały kwestie znaczenia pracy zawodowej w życiu osób z niepełnosprawnością umysłową. Ostatni rozdział poświęcony jest kontaktom społecznym osób z upośledzeniem umysłowym. Zawiera diagnozy postaw wobec nich przejawianych, mówi też o ich konsekwencjach dla społecznych interakcji i możliwościach ich modyfikowania. Zwrócono w nim także uwagę na oddziaływania pośrednie – rozwiązania instytucjonalne, w tym prawne. Maria Chodkowska Danuta Osik-Chudowolska
Tytuł Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata Podtytuł In memoriam Doktor Grażyna Tkaczyk Autorzy Maria Chodkowska, Danuta Osik-Chudowolska Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-659-8 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 ilość stron 265 Format pdf Spis treści Wprowadzenie
Droga naukowo-badawcza dr Grażyny Tkaczyk
Wykaz osiągnięć w pracy naukowej dr Grażyny Tkaczyk
MEMORABILIA
Czesław Kosakowski
Zatrzymane w pamięci…
Marzenna Zaorska
Od serca…
ozdział I
TEORETYCZNE ZAŁOŻENIA WSPIERANIA ROZWOJU
OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM
Maria Chodkowska
Drogi do integracji osób z upośledzeniem umysłowym
Władysław Dykcik
Wielowymiarowość, wielokontekstowość niepełnosprawności intelektualnej jako problem społeczno-kulturowy podstawą etosu postępowej edukacji osób upośledzonych na każdym etapie życiowej normalizacji.
Marzenna Zaorska
Osoba głuchoniewidoma niepełnosprawna intelektualnie we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej i społecznej.
Renata Zubrzycka
Człowiek głębiej upośledzony umysłowo jako wartość zagrożona
Rozdział II
OSOBOWOŚCIOWE I RODZINNE KONTEKSTY UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO
Janusz Kirenko
Psychospołeczne korelaty wyuczonej bezradności osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Zofia Palak
Percepcja własnej sytuacji a funkcjonowanie w rolach społecznych młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym.
Beata Szabała
Radzenie sobie ze stresem
poprzez młodzież z lekkim upośledzeniem umysłowym
Katarzyna Ćwirynkało
Autorewalidacja osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Agnieszka Żywanowska
Czynniki środowiska rodzinnego a zachowanie agresywne osób niepełnosprawnych intelektualnie
Katarzyna Bielińska
Psychospołeczne funkcjonowanie matek z rodzin wychowujących dziecko z upośledzeniem umysłowym – studia przypadków
Grażyna Kwaśniewska
A gdy już dorosną – refleksje i doświadczenia matek dorosłych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Rozdział III
EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM
Anna Zamkowska
Szkolnictwo specjalne w roli tradycyjnej i nowej
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata, 52FCCF9DEB. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.