Zgodnie z definicją logistyka to cykl planowania, wykonywania |i kontrolowania produktywnego i sprawnego ekonomicznie przepływu ascetycznców, materiałów, wyrobów gotowych i adekwatnej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta (Coyle 1992, s.
51-52). Wobec powyższego pojęcie logistyki wiąże się transportem, a także z procesami związanymi z transportem, dystrybucją i zaopatrzeniem itp. Ascetycznców, usług czy tworzyw. W niniejszym rozdziale przedstawiono wykorzysta-nie systemów GNSS w szeroko pojętej definicji logistyki, i różnych jej działów na obszarze Unii Europejskiej.
Za początek ery satelitarnych technik śledzenia i wyznaczania pozycji obiektów na orbicie można uznać 4 października 1957 roku, czyli wystrzelenie przez Rosjan w czasach zimnej wojny pierwszego nienaturalnego satelitę Ziemi Sputnik- (Jaworski 2008, s.
2). Już w latach 60. XX wieku amerykańskie wojsko powołało do życia system TRANSIT, składający się z 7 satelitów, w którym pomiar odległości opierał się na efekcie Dopplera. TRANSIT używany był do określania położenia statków marynarki wojennej, pozycja 2D obiektu obliczana była w oparciu o wiadomość nawigacyjną transmitowaną przez satelity, co pozwalało na wyznaczenie współrzędnych z dokładnością około 25 m (Mac-Nicol 2002, s.
2). TRANSIT był bezpośrednim protoplastą powołanego pod koniec lat 70. XX przez amerykańskie wojsko systemu GPS (Global Positioning System). Obecnie w związku z dostępnością sygnałów kilku systemów nawigacji satelitarnej częściej użytkowane jest pojęcie GNSS (Global Navigation Satellite Systems) oznaczające globalne systemy nawigacji satelitarnej.
Podstawą działania tego typu systemów jest pomiar odległości pomiędzy odbiornikiem, a widocznymi ponad horyzontem satelitami. Pozycja odbiornika wyznaczana jest ze stosunkowo wysoką precyzją (kilka metrów) w oparciu o sygnały uzyskane ze zbioru satelitów widocznych w danej chwili.
Pozycje satelitów są zna-ne, na bieżąco aktualizowane i transmitowane. Pierwszym działającym i w pełni operacyjnym systemem nawigacji satelitarnej był amerykański GPS, całkowitą operacyjność osiągnął w połowie lat 90.
Rosyjski GLONASS (Global Navigation Satellite System) utworzony i koordynowany przez rosyjski rząd całkowitą operacyjność jako drugi osiągnął dopiero pod koniec 2010 roku. Galileo jest systemem nawigacji satelitarnej utworzonym i koordynowanym poprzez Unię Europejską, docelowo konstelacja Galileo składać się będzie z 30 satelitów, planowana jest do osiągnięcia około 2020 roku.
Ostatnim globalnym systemem nawigacji satelitarnej jest chiński Beidou, docelowo składający się z 35 satelitów, w pełni operacyjny stanie się najprawdopodobniej w ciągu kilku najbliższych lat. Ponadto istnieją także systemy wspomagania naziemne (GBAS - Ground-Based Augmentation System) i satelitarne (SBAS - Satellite-Based Augmentation System) zezwalające na wsparcie na lokalnym obszarze systemów GNSS.
Przykładem systemów GBAS są systemy kontroli startu i lądowania samolotów, natomiast systemów SBAS amerykański WASS i koordynowany przez ESA (European Satellite Agency - Europejska Agencja Kosmiczna) EGNOS.
Tytuł Logistyczne aspekty transportu w Unii Europejskiej Autorzy Miciuła Ireneusz, Maciuk Kamil, Król Sylwia Wydawnictwo Naukowe Sophia EAN 9788365357564 ISBN 9788365357564 Kategoria Literatura, Ekonomia i biznes Format 17,5x24,5 cm Rok wydania 2016 Oprawa twarda
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Logistyczne aspekty transportu w Unii Europejskiej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.