Czy w XXI wieku dystans ma znaczenie dla międzynarodowego biznesu$152 Czy i w jaki sposób wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorstw decydujących się na ekspansję zagraniczną$153 Istnieje mnóstwo argumentów przemawiających za tezą, iż dystans - jako bariera umiędzynarodowienia przedsiębiorstw związana z odległością geograficzną, ale także odmiennością kulturową, administracyjną i gospodarczą rynków - traci na znaczeniu.
Globalizacja jest najczęściej ukazujena jako rosnąca integracja i współzależność gospodarek krajowych, która przejawia się w integracji rynków i produkcji. Z pewnością spadek barier celnych i ograniczeń dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz rozwój techniczny (postępująca digitalizacja, automatyzacja i spadek kosztów transportu) napędzają procesy globalizacji, co daje podstawy dla twierdzenia, iż dystans - zwłaszcza geograficzny - rzeczywiście traci na znaczeniu.
Wyniki wielu badań sugerują jednak, że tezę o śmierci dystansu ogłoszono przedwcześnie. Nowsze badania, które analizują poziom konwergencji między krajami w okresie pomiędzy 1960 a 2009 rokiem pod względem ekonomicznym, demograficznym, poziomu wiedzy, finansowym i politycznym, wykazują, że kraje upodobniły się do siebie mniej, niż sądzono.
Pod koniec drugiej dekady XXI wieku jesteśmy świadkami narastającego - na fali nastrojów nacjonalistycznych - protekcjonizmu, także w krajach Unii Europejskiej. Niepewność związana z wyjściem wielkiej Brytanii ze struktur UE (brexit), wojny handlowe między USA i Chinami, a także USA z UE odzwierciedlają trendy cofania się globalizacji.
Będzie to wpływać na globalną sytuację makroekonomiczną, a w efekcie także na zachowania przedsiębiorstw i menedżerów kształtujących strategie międzynarodowego rozwoju firm. W kontekście internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw znaczne wydają się dwa pytania stawiane w książce: Jak przedsiębiorstwa pokonują trudności wynikające z postrzeganych przez menedżerów różnic między rynkiem krajowym a rynkiem zagranicznym$154 Czy wpływ dystansu na wyniki osiągane na rynkach zagranicznych zależny jest od intensywności technologicznej branży, w której działają przedsiębiorstwa$155 Celem badań prowadzonych na potrzeby tej pracy było rozpoznanie wpływu postrzeganego przez menedżerów dystansu (dystansu psychicznego) na wyniki przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych, poznanie sposobów pokonywania trudności wynikających z różnic między rynkami i sformułowanie modelu pokonywania dystansu.
Badania zostały przeprowadzone na próbie polskich przedsiębiorstw działających w branżach o rozmaitej intensywności technologicznej w okresie kilku ostatnich lat. *** Dr Mariola Ciszewska-Mlinarič - adiunkt w Katedrze Strategii Akademii Leona Koźmińskiego, wykładowcą na studiach doktoranckich, ExMBA, podyplomowych i magisterskich, także na uczelniach zagranicznych we Francji (ESCCA), Austrii (MCI Innsbruck) i Słowenii (University of Ljubljana).
Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (tytuł magistra zarządzania) i Akademii Leona Koźmińskiego (tytuł doktora nauk ekonomicznych w dziedzinie nauk o zarządzaniu). Specjalizuje się w teoriach organizacji, strategii i internacjonalizacji przedsiębiorstw.
Konsultant w obszarze doradztwa strategicznego obejmującego strategie wzrostu przedsiębiorstw i wdrożenia zrównoważonej karty wyników dla przedsiębiorstw z branży chemicznej i energetycznej, m.in. PGNiG, Degussa, Zakłady Azotowe Kędzierzyn, Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów, czy organizacji non-profit takich jak Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
Współzałożycielka IRRM, słoweńskiego Instytutu Badań i Rozwoju w Zarządzaniu. Od 2004 roku współpracuje z biznesem w ramach projektów wykonywanych poprzez studentów m.in. Dla takich przedsiębiorstw jak Grupa Nowy fason, Wielton, Gala, GERDA, Webankieta, Audioteka, Polski Bank Komórek Macierzystych.
Od 2017 roku prowadzi projekty doradcze na studiach Koźmiński MBA i jest pomocniczym opiekunem naukowym doktorantów. W 2017 roku otrzymała medal Komisji Edukacji Narodowej, nadawany poprzez Ministra Edukacji Narodowej, za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania.
Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę strategii i cyklu internacjonalizacji firm z gospodarek wschodzących, procesów podejmowania decyzji i roli dystansu w ekspansji zagranicznej. Kierownik grantu badawczego OPUS finansowanego poprzez Narodowe Centrum Nauki (2015-2019), a także główny wykonawca w dwóch międzynarodowych grantach badawczych koordynowanych poprzez CEIBS (China Europe International Business School (2017-2019).
Autorka kilkudziesięciu publikacji z obszaru strategii i zarządzania międzynarodowego, publikująca w renomowanych czasopismach zagranicznych, m.in.,,Journal of Business Research",,,Business History",,,Journal for East European Management Studies",,,European Journal of International Management".
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Pokonywanie dystansu w ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.