W książce znalazły miejsce interpretacje filmów Aleksieja Bałabanowa, Andrieja Konczałowskiego, Siergieja Łoźnicy, Aleksandra Sokurowa, Aleksieja Uczitiela i Aleksandra Wieledynskiego. Przedmiotem namysłu stały się fabularne i dokumentalne dzieła filmowe powstałe po roku 2000., związane z wizualizacją centralnych dla Rosjan konfliktów militarnych, tj.
z Wielką Wojną Ojczyźnianą, wojną radziecko-afgańską oraz wojnami czeczeńskimi w latach 1994-1996 i 1999-2009. [...] Chodziło najczęściej o naświetlenie nowych tendencji, które pojawiły się w kinie rosyjskim w XXI wieku, wskazanie osiągalnych obszarów napięć i dyskusji prowokowanych poprzez filmy podejmujące problem wojny, pionierskich perspektyw ujęcia pozornie starych tematów, które zyskują nowy rozmiar we współczesnej świadomości społecznej, co da się zauważyć w wielu inicjatywach, których celem jest upamiętnienie ofiar traumatycznych wydarzeń.
Książka ta, kierując uwagę w stronę kina skoncentrowanego na trudnych kwestiach historii Rosji, ma zatem również stawiać pytania, nakłaniać do dyskusji w duchu trans-, inter- i wielokulturowego dialogu. Z Wprowadzenia Spis treści: Wprowadzenie Wojna radziecko-afgańska w twórczości Aleksieja Bałabanowa i Swietłany Aleksijewicz Pamięć o Holocauście w filmie Andrieja Konczałowskiego Raj Zakładnik Aleksieja Uczitiela w kontekście wybranych utworów Władimira Makanina Żywy Aleksandra Wieledynskiego jako tekst o życiu pamięci O wojnie, traumie i męskości (na materiale filmu i opowiadania filmowego Aleksandra Sokurowa) Rosyjska arka i Frankofonia Aleksandra Sokurowa jako reprezentacje (post)pamięci o blokadzie Leningradu Meandry pamięci o przeszłości.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Współczesne kino rosyjskie w obliczu traum. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.