Kiedy w 2013 r. Władze Chińskiej Republiki Ludowej (Ch RL) ogłosiły światu, że zamierzają reaktywować starożytny Jedwabny Szlak, nikt nie spodziewał się, iż ich strategia będzie tak ambitna. Poprzez wprowadzenie swej wersji szlaku i nazwanie jej Belt and Road Initiative (BRI) Chiny chciały zacieśnić stosunki z wieloma krajami. Początkowo kooperacja miała dotyczyć relacji handlowych i inwestycyjnych (szczególnie związanych z budową infrastruktury), ale z czasem cele BRI rozrastały się, pojawiały się nowe motywy działania i ostatecznie reaktywacja Jedwabnego Szlaku przekształciła się w wielką chińską strategię geopolityczną i geoekonomiczną, której skali dotąd nie dorównało żadne przedsięwzięcie. Inicjatywa objęła zasięgiem także kraje Europy Środkowo-Wschodniej (EŚW), które relatywnie od niedawna w pełni uczestniczą w procesach globalizacji. Lecz relacje gospodarcze regionu koncentrują się na państwach unijnych, trudno nie zauważyć rosnącej roli Chin. Kraj Środka od czterech dekad intensywnie się rozwija, stał się czołowym eksporterem na świecie, produkuje praktycznie wszystkie rodzaje dóbr, a jego konkurencyjność międzynarodowa, a także pozycja w globalnych połączeniach produkcyjnych pozostają solidne. Pojawienie się Chin w procesach fragmentacji produkcji z jednej strony zezwala na włączenie się EŚW do chińskich łańcuchów wartości, z drugiej zaś - stanowi poważną konkurencję dla roli EŚW, zwłaszcza w przemyśle przetwórczym. Chiny, proponując format współpracy 16+1, zadeklarowały gotowość wyjścia naprzeciw potrzebom EŚW, uznając ją za perspektywiczny obszar w kontekście współpracy z całym kontynentem. Dodatkowo kryzys gospodarczy i finansowy z 2008 r. Ujawnił szereg zagrożeń dla krajów EŚW, wynikających z ich ścisłej integracji z łańcuchami wartości Unii Europejskiej (UE), i niejako wymusił na nich poszukiwanie alternatywnych partnerów gospodarczych. Na tle tych zdarzeń sugestia przyłączenia się do BRI mogła okazać się niebanalna.
Książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale zaprezentowano istotę BRI i tło jej powstania. Wyodrębniono na jej historyczne korzenie, motywy i cele, architekturę, a także instytucje ją finansujące. Zaprezentowano także najważniejsze statystyki związane z BRI (bardzo dotyczące przepływów handlowych i inwestycyjnych i budowy infrastruktury), a także wyznaczono na wybrane problemy i wyzwania wiążące się z inicjatywą. W drugim rozdziale skoncentrowano się na krajach EŚW i ich relacjach z Chinami. Omówiono stosunki między Chinami a Europą, a także wyrózniono na dotychczas funkcjonujące połączenia transportowe wiążące te obszary. Szczególną wagę w stosunkach chińsko-europejskich odgrywa format 16+1, który objął region EŚW. Stąd wnikliwie przedstawiono relacje gospodarcze pomiędzy Chinami a krajami objętymi formatem. W trzecim rozdziale opisano badanie nad powiązaniami Chin z EŚW w zakresie przepływów wartości dodanej w zamianie handlowej towarów. Najpierw zaprezentowano założenia metodologiczne i opisano zaimplementowaną metodę, a następnie przeanalizowano powiązania w ramach globalnych łańcuchów wartości dla krajów EŚW i Chin z podziałem na korytarze BRI, w których się znalazły.
Książka "Powiązania produkcyjne w podmianie handlowej między Chinami a Europą Środkow-Wschodnią w dobie Belt and Road" - Ewa Cieślik - oprawa miękka - Wydawnictwo Polskie Ekonomiczne, PWE. Książka posiada 284 stron i została wydana w 2021 r. Cena 44.94 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Tytuł Powiązania produkcyjne w podmianie handlowej pomiędzy Chinami a Europą Środkowo-Wschodnią w dobie Belt and Road Initiative Autor Ewa Cieślik Wydawnictwo PWE EAN 9788320824490 ISBN 9788320824490 Kategoria Akademicka\Akademicka-profesjonalna ilość stron 284 Format 16.4x23.5x1.5 cm Rok wydania 2021 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.464 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Powiązania produkcyjne w wymianie handlowe... Cieślik Ewa. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.