Przeszłość i dziś 3. Język polski. Liceum i technikum. Podręcznik. Część 2To druga część podręcznika dla uczniów klasy trzeciej do języka polskiego dla uczniów liceum i technikum. Podręcznik został opracowany tak, aby ułatwić uczniom przyswajanie nowej wiedzy o literaturze, języku i kulturze, a nauczycielom zapewnić komfort w układaniu planu zajęć.atuty podręcznika: Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te – na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.
Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością procesu historycznoliterackiego, w „naturalnym" porządku i w różnych kontekstach.Stałą cechą linii jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.
Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Dokładnie dostosowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, tworzące i wzbogacające współczesność. Komponent Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki.
Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia.Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.
Dzieła, które mają być poznane całkowicie, są reprezentowane fragmentami i omówieniami całości.Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem i samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.Lektury przeznaczone do czytania kompletnie posiadają – oprócz obudowy fragmentów – tzw.
Przewodniki po lekturze.znaczną częścią opracowania lektur są niebanalne, różne, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy). Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych poprzez ów zarys znaczeń.
Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury użytkowana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych – tam, gdzie było to możliwe – z treściami z zakresu literatury i kultury.Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza zróżnicowane interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne, a także biograficzne.niebanalny dobór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a zwykle – pomagać w zrozumieniu tekstów literackich.
niemało ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.Naprzemienny układ dostępnie napisanych partii wykładowych, „okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, interesujących i nieschematycznych streszczeń utworów.
Taki zarys książki nawiązuje do korzystnie uczniom znanej formy hipertekstu. Niebanalna, a zarazem prosta i klarowna forma upraszcza percepcję materiału i pracę z książką.Polecamy też: Przeszłość i dziś 3.
Język polski. Liceum i technikum. Podręcznik. Część 1 Przeszłość i dziś 3. Język polski. Liceum i technikum. Podręcznik. Część 2
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Przeszłość i dziś 3 Część 2 Dwudziestolecie międzywojenne,wojna. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.