Budowa kolejowego Dworca Głównego i zelektryfikowanej linii średnicowej to największa inwestycja komunikacyjna międzywojennej Warszawy. Dzięki wprowadzeniu progresywnych, do tamtej pory niestosowanych na PKP rozwiązań inwestycja ta wpłynęła na rozwój całego polskiego kolejnictwa. Dworzec, budowany według najnowszych technologii, miał być największym i najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Choć przed wybuchem II wojny światowej nie udało się go ukończyć i oddać do eksploatacji i zrealizować docelowej koncepcji czterotorowej linii średnicowej, stworzone prace na za każdym razem zmieniły krajobraz komunikacji w stolicy i wpłynęły na rewolucyjny rozwój podwarszawskich miejscowości.
,br> Publikacja oprócz przybliżenia dziejów tej inwestycji mieści ponad sto archiwalnych fotografii, pokazujących kolejne etapy budowy dworca, stacji Warszawa Główna i linii średnicowej, a także kilkanaście planów i rysunków, obrazujących zamierzenia projektantów i architektów. Demonstruje na dodatek ówczesną organizację ruchu pociągów i niepublikowane dotychczas, szczegółowe dzieje obiektu w czasie wojny. Opisuje także historię rozbiórki ruin dworca i ponownego uruchomienia odbudowanej ze zniszczeń wojennych warszawskiej „średnicy".
Dziś trudno sobie wyobrazić Warszawę funkcjonującą bez linii średnicowej, natomiast wysadzony w powietrze na przełomie 1944 i 1945 roku Dworzec Główny został niemal całkowicie zapomniany. Czas więc o nim przypomnieć!
Tytuł Dworzec Warszawa Główna (1931–1945) i międzywojenna linia średnicowa Autor Marek Ćwikła Wydawnictwo KSIĘŻY MŁYN DOM WYDAWNICZY MICHAŁ KOLIŃSKI EAN 9788377295861 ISBN 9788377295861 Kategoria Literatura\Literatura faktu liczba stron 162 Rok wydania 2021 Oprawa Twarda Wydanie 1
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Dworzec warszawa główna 1931–1945 i międzywojenna w linię średnicowa. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.