Współczesny samochód to złożone urządzenie, zbudowane z użyciem najnowszych osiągnięć takich dziedzin, jak: mechanika i budowa maszyn, elektrotechnika, elektronika, informatyka, automatyka czy chemia.
Wraz z rozwojem technice stale rośnie udział elektronicznych układów sterujących pracą zespołów, podzespołów i poszczególnych maszyn, (np. Komponenty wyposażenia związane z bezpieczeństwem i komfortem jazdy, systemy diagnostyczne, systemy kontrolno-pomiarowe, systemy ostrzegania, systemy asystenckie).
Następuje ewolucyjna zmiana charakterystyk technologicznych pojazdów samochodowych, ich optymalizacja. Do wyjątkowo ważnych problemów dotyczących kwestii bezpieczeństwa czynnego należą zagadnienia kierowalności i stateczności pojazdów.
Prowadzone od lat badania kierowalności i stateczności przyczyniły się do rozpoznania i poprawy parametry pojazdów, a także były podstawą do wyznaczenia kierunków modernizacji i rozwoju konstrukcji pojazdów.
Poruszająca te zagadnienia książka może stanowić "przewodnik" dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak także dla tych, którzy posiadają już określoną wiedzę i doświadczenie w tym obszarze.
Autorzy pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności, zarówno pod kątem naukowej analizy, jak i badawczej praktyki. Oddając do rąk Czytelników tę pracę, chcą podzielić się swoim doświadczeniem i przekazać wiedzę w syntetycznej, funkcjonalnej formie.
"Autorzy monografii przedstawili w wyczerpujący sposób koncepcję systemowego ujęcia problematyki kierowalności, zwrotności i stateczności pojazdów samochodowych. Najważniejsze przedstawione w pracy zagadnienia uporządkowane są zgodnie z wymogami systemu człowiek-pojazd-otoczenie i dotyczą podstawowych cech znamionujących bezpieczeństwo aktywne pojazdu i właściwości eksploatacyjne.
Przedstawiona jest zarówno metodyka badań, kryteria oceny, jak też ważne. Z punktu widzenia praktyki, wybrane zagadnienia takie jak: wysiłek kierowania, czy awaryjne stany ogumienia pojazdu. Autorzy tej pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności pojazdów.
Zaprezentowane poprzez nich przykłady wyników badań drogowych rzeczywistych pojazdów samochodowych są cenne z punktu widzenia badań praktycznych i mają obszerny walor poznawczy. Dlatego informacje zawarte w monografii zainteresują jednocześnie czytelników, którzy dopiero zapoznają się z tą problematyką jak także tymi, którzy posiadają już pewną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie." Prof.
dr hab. Inż. Jerzy Wicher "dobór zakresu tematycznego oceniam jako trafny, a proporcje pomiędzy poszczególnymi tematami nie budzą większych zastrzeżeń. Autorzy prowadzą transparentny wywód początkujący się od przedstawienia pojęć podstawowych, niedługiego rysu historycznego rozwoju kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych, podania definicji kierowalności, stateczności i zwrotności i określenia głównych parametrów określających kinematykę ruchu samochodu.
Po tej części wstępnej następuje opis i analiza metodyki badań i kryteriów oceny cech będących tematem książki. Końcowa część pracy - to przykłady eksperymentalnych badań kierowalności i stateczności zróżnicowanych rodzajów pojazdów samochodowych (osobowych, ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych).
Taka kompleksowość ujęcia tematu powoduje, iż zgodnie z zamiarem Autorów opracowanie jest dobrym,,przewodnikiem dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak ponadto dla tych, którzy mają już określoną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie"." Prof.
dr hab. Inż. Tomasz Lech Stańczyk Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Badania kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.