Książka Społeczno-kulturowe implikacje migracji dzieci stanowi rozwinięcie moich analiz i badań dotyczących kulturowych, społecznych i pedagogicznych kontekstów dzieciństwa w przypadku różnicy kulturowej i odmienności etnicznej, zawartych w poprzedniej publikacji Adopcja międzyrasowa (2018).
W niniejszej pracy staram się najczęściej określić społeczno-kulturowe warunki i następstwa migracji osób małoletnich. Ze względu na podjęty w książce temat, na jej stronach często odwołuję się do kategorii dzieciństwa i znaczenia relacji dziecko – dorosły.
Dziecko jest ważnym podmiotem refleksji pedagogicznej, a dzieciństwo przedmiotem rozważań w pracach polskich pedagogów. Jednakże studia nad dzieciństwem są przeważnie przyporządkowane do obszarów pedagogiki społecznej lub pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, to niewątpliwie w tradycji polskiej myśli pedagogicznej istnieje zakorzenione przekonanie o optymalności stwierdzenia Janusza Korczaka, że […] to jeden z najzłośliwszych błędów sądzić, iż pedagogika jest nauką o dziecku, a nie o człowieku… Nie ma dzieci – są ludzie; ale o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć (Cyt.
za: Śliwerski, 2007: 23). Jestem przekonany, iż słowa Korczaka są zachętą do wielowymiarowego spojrzenia na dziecko i dzieciństwo, czyli spojrzenia, które wykracza poza istniejące podziały, klasyfikacje i zdroworozsądkowe uzasadnienia.[...] Tytuł Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty migracji dzieci.
pomiędzy globalnym wykluczeniem a walką o godność Autor Łukasz Albański Wydawnictwo Impuls EAN 9788380957725 ISBN 9788380957725 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka ilość stron 232 Rok wydania 2020 Oprawa Miękka Wydanie wyd.1, 2020
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.