Aż do 1925 Triest, sądząc z jego kawiarń, a nawet ulic, jest najistotniej kosmopolitycznym miastem najszczególniej kosmopolitycznego cesarstwa świata. Na włosko-słoweńskim gruncie żyją dymisjonowani urzędnicy austriaccy, armatorzy greccy i angielscy, mieszczaństwo żydowskie przybyłe z Wiednia i Budapesztu, a nawet potomkowie francuskiej świty Murata. Przy marmurowych stolikach Caff Tergeste styl Sachera z belle poque inteligencja czyta Neue Freie Presse albo Corriere della Sera, bywalcy w czarnych kapeluszach anarchistów albo w fezach palą nargile i sączą mazagran []. Triest dzieciństwa Leonor Fini jest nadal tym, który znamy z Zena Cosini Itala Sveva. Nic w tym mieście nie mogłoby wywołać w Leonor, pochodzącej przecież z wielonarodowej rodziny, poczucia przynależności do jakiejś określonej kultury. Poprzez Triest przejeżdżał Orient-Express, opiewany przez Barnabootha (jego transpozycję można odnaleźć w późniejszych obrazach Leonor), a sam Valery Larbaud widział w nim ojczyznę z wyboru, jedyną, jaką uznaje kosmopolita. Alberto Savinio powie później, że Leonor jest prototypem gatunku. Ludzie tego gatunku pisze nie posiadają korzeni w ziemi,luźne, w wolnym powietrzu; nie muszą więc tkwić w jednym miejscu i przenoszą się razem z wiatrem.
Konstanty A. Jeleński
Tytuł Triest. Książka do pisania Autor praca zbiorowa Wydawnictwo Austeria EAN 9788378662969 ISBN 9788378662969 Kategoria Literatura, Dzienniki, pamiętniki ilość stron 340 Format 14,7x20,5 cm Rok wydania 2018 Oprawa broszurowa
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Triest. Książka do pisania Praca zbiorowa. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.