Niniejsza publikacja to siódmy tom kolekcji wydawniczej Edukacja śladowego dziecka zainicjowanej poprzez środowisko pedagogów cieszyńskich. Tom jest poświęcony zagadnieniom rodziny w nad wyraz szerokim ujęciu teoretycznym i badawczym.
Szczególny nacisk poszczególni autorzy położyli na rodzinę współczesną. Tom siódmy składa się z czterech części. Część pierwsza gromadzi artykuły cechujące przemiany zachodzące we współczesnej rodzinie.
Bogusław Śliwerski zwraca uwagę na konieczność powrotu do wychowania humanistycznego, które pozwala człowiekowi, bardzo młodemu, szukającemu swojego miejsca w świecie, na samoświadomość w kształtowaniu obrazu własnej osoby.
Przywołuje autorytety znaczące dla pedagogiki, które podkreślały wartość dziecka i dzieciństwa w wychowaniu i użytkowaniu nowoczesnych metod edukacji. Powrót do autorytetów jest szansą na odnalezienie drogi życiowej przez młodych ludzi w świecie zalewu informacyjnego.
Arkadiusz Wąsiński, Aleksandra Minczanowska i Małgorzata Stokłosa piszą o rodzinie w świetle wartości i ich klasyfikowania w niej. Podkreślają konieczność pedagogizacji rodziny w kontekście wychowania do wartości.
W kolejnych opracowaniach Aneta Jagier, Rafał Fudala i Gabriela Machaczek zwracają uwagę na umiejętność dostrzegania jednocześnie pozytywnych, jak i negatywnych wartości, które dziecku/młodzieży oferuje kultura medialna.
Wśród zagrożeń wynikających dla rodziny są: brak kontaktów społecznych, umiejętności empatii i zarządzania zdolnościami. Części druga i trzecia opracowania charakteryzują doświadczenia wychowawcze dziecka, które wynikają ze zróżnicowań środowiska rodzinnego i wprowadzania dziecka w świat wartości.
Katarina Vančiková, Zlatica Huľová i Bronislava Kasáčová wskazują w nich na związek pomiędzy zmianami ekonomicznymi a społecznymi i skutkami wychowawczymi dla dziecka. Bożena Pietryczuk, Natalia M. Ruman, Edyta Skoczyłaś-Krotla, Aneta Czerska i Aniela Różańska omawiają także różne sfery doświadczeń życiowych dziecka i rolę rodziców w ich kształtowaniu.
W czwartej części publikacji Urszula Szuścik, Bożena Grzeszkiewicz, Rafał Majzner, Małgorzata Muszyńska i Małgorzata Drost-Rudnicka poruszają problem doświadczeń twórczych i estetycznych dziecka, w jakie wprowadza się je poprzez różne formy kontaktu ze sztuką.
Kolejny tom z kolekcji Edukacja śladowego dziecka demonstruje się dzięki niezmiennej przychylności i pomocy władz akademickich Uniwersytetu Śląskiego - Dyrekcji Instytutu Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie.
Redaktorzy tomu składają podziękowania wszystkim autorom za twórczy namysł nad problematyką rodziny i jej współczesnymi przemianami. Kolekcja dziewięciu tomów. Edukacja małego dziecka! Tytuł Edukacja niedużego dziecka.
Tom 7. Przemiany rodziny i jej funkcji Autor Ewa Ogrodzka-Mazur Wydawnictwo Impuls EAN 9788378508694 ISBN 9788378508694 Kategoria Akademicka\Akademicka-profesjonalna liczba stron 246 Format 16x23.5x1.3 cm Rok wydania 2015 Oprawa Miękka Wydanie 2 Waga 0.396 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Przemiany rodziny i jej funkcji. edukacja małego dziecka. tom 7. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.