Edukacyjne oddziaływanie sztuki może występować w dwóch formach: w percypowaniu i przeżywaniu efektowna dzieł oraz w organizowaniu luźnej energiczności twórczej i działaniu ekspresyjno-kreatywnym. Człowiek może być edukowany poprzez sztukę równocześnie wtedy, gdy ogląda, słucha, czyta, jak i wówczas, gdy maluje, śpiewa lub interpretuje słowa czy dźwięki w sposób osobisty i zindywidualizowany. Oba wspomniane aspekty mają swój sens wychowawczy w odniesieniu do wszelkich dyscyplin artystycznych włączanych do procesów wychowania. Sztuka skierowana jest przeważnie ku siłom duchowym i wnętrzu człowieka. Dzięki sztuce niektóre jego dyspozycje, jak empatia, wrażliwość, wyobraźnia, zdolność do reagowania na bodźce świata zewnętrznego ujawniają się ze szczególną energicznością. Wartości, jakie niesie sztuka, jako dobra-środki doskonalą człowieka, pełniąc rolę służebną wobec ostatecznego celu jego bytowania.
Pedagog opowiada się więc za szeroką koncepcją sztuki, obejmującej nie tylko plastykę, muzykę, literaturę, teatr, ale także świeże gatunki, jak film, fotografia i pojawiające się we współczesnej kulturze sztuki „nieczyste" – zasługujące na baczną uwagę zjawiska artystycznego pogranicza. Dla pedagoga sztuka to w jednorodnym stopniu wytwór, artykuł, dzieło, co intensywność, twórczość, działanie. Pogląd taki ma znaczne znaczenie dla praktyki edukacyjnej i wychowawczej.
Ze Wstępu
ISBN: 9788322790311
Kod paskowy: 9788322790311
Redakcja: Bobrowicz Wojciech, Żukowska Anna Maria
Rok wydania: 2017
Kod wydawcy: 21525
ilość stron: 248
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 16.9x24.1
Głębokość (mm): 13
Waga: 0.465
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Edukacja estetyczna a kształcenie postawy kreatywnej,201KS (8493599). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.