trudne sytuacje społeczne" to pomoc terapeutyczna wspierająca dorosłych w przygotowaniu dzieci do konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach problemowych. Praca z zestawem stwarza okazję do pogłębionej refleksji nad pożądanymi sposobami rozwiązywania napotykanych trudności oraz uczy przyjmowania perspektywy innych osób.
zestaw gromadzi 48 kart ukazujących przykładowe zdarzenia, jakie mogą posiadać miejsce w domu. Karty asygnowane są w szczególności dla dzieci z trudnościami w rozumieniu sytuacji społecznych, najczęściej dla osób z autyzmem i zespołem Aspergera.
DLA KOGO?
Zawartość tematyczna zestawu jest przypasowana do pracy z dziećmi klas 1–3 szkoły podstawowej. Niektóre zagadnienia można jednak z powodzeniem omawiać zarówno z młodszymi, jak i starszymi dziećmi – jest to uzależnione od poziomu funkcjonowania społecznego dzieci i ich bieżących potrzeb.
KIEDY?
niełatwe sytuacje społeczne można wykorzystać na przeróżne sposoby:– podczas zajęć jednostkowych z dzieckiem (w trakcie terapii pedagogicznej lub psychologicznej),
– w domu jako pomoc początkującą rozmowę rodzica z dzieckiem,
– podczas lekcji wychowawczych w szkole, zajęć w świetlicach socjoterapeutycznych,
– w trakcie lekcji etyki.
kolekcja jest przeznaczona terapeutom, psychologom, pedagogom, wychowawcom pracującym z dziećmi oraz rodzicom, którzy, przez szczere rozmowy, chcieliby nauczyć swoje pociechy sposobów rozwiązywania trudności, a także przybliżyć im osiągalne zagrożenia. Pomoc służy jednocześnie do terapii, jak i rozmów podczas lekcji wychowawczej.
"Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach w przestrzeni publicznej" to trzecia część z kolekcji „trudne sytuacje społeczne" podpowiadająca dorosłemu, z jakimi trudnościami może spotkać się młody człowiek w zróżnicowanych miejscach przestrzeni publicznej i o czym warto z nim porozmawiać. Przedstawione sytuacje budujeją okazję do pogłębionej refleksji nad pożądanymi sposobami rozwiązania napotykanych problemów. Przez pytania nauczyciel (rodzic) pomaga identyfikować i nazywać uczucia, przekonania i prezentowane postawy dziecka wobec zaistniałych nieprzystępnych sytuacji. Pobudza do rozmów o wywołanych poprzez problematyczne zdarzenia emocjach, np. O złości, żalu, strachu, wstydzie, zazdrości, niepokoju, rozczarowaniu, lęku czy niepewności. Dla nauczyciela zaś pomoc ta jest źródłem danych o trudnościach, których na co dzień doświadcza dziecko.
Tematy zamieszczone w publikacji uczą dzieci przeprowadzania analizy konsekwencji wyborów i związanych z nimi wątpliwości. W pakiecie znajdują się dwa typy tematów:
– mobilizujące do nawiązania kontaktu z drugim człowiekiem, zachęcające do budowania wypowiedzi i przyjmowania perspektywy innych osób (np. „Nie jesteś zadowolony z fryzury, jaką zrobił ci fryzjer"),
– namawiające dziecko do samodzielnego odnalezienia rozwiązania (np. „Stoisz w autobusie. Uchwyty do trzymania są zbyt wysoko").r>Odtwarzanie niełatwych sytuacji umożliwia przedstawienie akceptowanych norm i zasad społecznych. Rolą dorosłego jest udzielenie dziecku wsparcia w dostrzeżeniu i zrozumieniu możliwych konsekwencji tak, aby ostatecznie mogło ono samodzielnie podjąć świadomą decyzję, jak wyjść z zaistniałej sytuacji.
Anna Kuziel-Kalina - pedagog specjalny. Ma wieloletnią praktykę w zakresie terapii i edukacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także z dorosłymi z upośledzeniem umysłowym, a także zaburzeniami psychicznymi. W pracy terapeutycznej szczególną uwagę koncentruje na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i społecznych. Ukończyła pedagogikę rewalidacyjną o specjalizacji oligofrenopedagogika, a także studia podyplomowe pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Tytuł nieprzystępne sytuacje społeczne część 3 Autor Anna Kuziel-Kalina Wydawnictwo Wir EAN 9788365423139 ISBN 9788365423139 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka Rok wydania 2017
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach w... cz.3 - Anna Kuziel - Kalina. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.