Pasjonujący reportaż o procesie komercjalizacji wypraw na najwyższy szczyt świata. Niegdyś osiągalny tylko dla wąskiej grupy himalaistów, od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku Everest został zdobyty blisko 12 000 razy. Dziewięćdziesiąt procent zdobywców szczytu stanowią kupujący firm wspinaczkowych. Cockrell, patrząc na himalaizm w szerokim kontekście globalizacji, kapitalistycznej ekonomii, a także relacji Wschód–Zachód, bynajmniej nie jest w swych rozpoznaniach jednoznaczny. W jego opowieści nie brakuje przewodników, którzy są szlachetnymi idealistami, czerpiącymi radość nie tyle z korzyści finansowych i osobistych sukcesów, ile z pomocy innym w spełnianiu życiowego marzenia. "Korporacja Everest" korzystnie demonstruje główny spór w środowisku: pomiędzy purytanami, niegodzącymi się na wspinaczkę całkowitą płatnych udogodnień, a wyrozumiałymi, którzy uważają, iż każdy ma prawo do góry. To także historia o wykluczeniu: o „obywatelach i obywatelkach drugiej kategorii", a więc przewodniczkach, których kupujący nie traktują z takim samym szacunkiem jak panów,, a także Szerpach, z powodów ekonomicznych skazanych na niebezpieczną pracę. Książka Cockrella stara się oddać sprawiedliwość wszystkim, którzy zginęli na legendarnym szczycie, niezależnie od tego, jakie były ich pobudki do podjęcia wyzwania. Tytuł Korporacja Everest. O zapaleńcach, awanturnikach i ich biznesie na dachu świata Autor Will Cockrell Wydawnictwo Filtry EAN 9788368180213 ISBN 9788368180213 Kategoria Literatura\Literatura faktu liczba stron 8 Rok wydania 2024 Oprawa Miękka Wydanie 1
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Korporacja Everest. O zapaleńcach, awanturnikach i ich biznesie na dachu świata. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.