Zdjęcia produktu


Doświadczenie postpamięci

(2020 / 192 / Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego / Marta Bryś / broszurowa / 9788323348702)
Pozostałe książki
Dostepność na dzień 03.05.2024: w magazynie

Promocyjna oferta cenowa:

28,01 zł
Sklep MegaKsiazki.pl
Przejdź do sklepu Najlepsza oferta w bazie!
Przejdź do sklepu 28,01 zł - najtaniej w bazie!

Prezentowana oferta sklepu MegaKsiazki.pl jest najbardziej atrakcyjna cenowo spośród setek sklepów internetowych w naszej bazie. Przeglądaj pełny ranking cen i ofert Porównanie cen następuje w czasie rzeczywistym.

Recenzje i opinie

Opis produktu Doświadczenie postpamięci

Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci" nad wyraz momentalnie stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje rozmaite sposoby, przy pomocy których pamięć mogła być „przekazywana" – od rozmów, poprzez zachowanie rodziców, które było konsekwencją przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie) oraz ich wpływ na kolejne pokolenie.

Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego cyklu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona poprzez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć.

Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na różne formy i media, przez które może odbywać się transmisja „pamięci" pomiędzy pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur sprawiają, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować najróżniejsze formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa.

W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może kreować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki i Krzysztofa Warlikowskiego.

cykl postpamięci odbywa się w relacji pomiędzy sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt „stawania się" postpamięci w teatrze. I w tej kwestii równocześnie analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo adekwatne i odkrywcze.

Fragment recenzji prof. Krzysztofa Bielawskiego niezwykle warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę.

Fragment recenzji prof. Ewy Guderian-Czaplińskiej Ważną zdobyczą rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, iż specyfika procesu postpamięci powoduje, że „niezależnie od tego, czy informacje medium posiada komentarz (także krytyczny) do transferu pamięci, to zawsze zostaje przez niego zagarnięte i samoczynnie staje się jego częścią".

W ten sposób nazwa „teatr postpamięci" uzyskuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr będący częścią cyklu postpamięci, a zarazem tematyzujący, wystawiający go. Fragment recenzji prof. Dariusza Kosińskiego MARTA BRYŚ – doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim.

W latach 2011–2013 pracowała w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka", w latach 2013–2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr Łucją Iwanczewską współkuratorka projektu „Biografie w teatrze" realizowanego w Cricotece.

W latach 2014–2015, a także 2016–2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym poprzez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowała promocję Teatru POP-UP w Krakowie, wykonywanego poprzez Agencję GAP, w ramach którego była ponadto producentką autorskiego projektu SPI-> RA-> LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi Gańczarczyk.

W latach 2018–2019 koordynowała współpracę z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym przez Fundację F.A.I.T i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. Katarzyną Fazan i dr hab.

Anną R. Burzyńską publikacji Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i występowaniu (2014). Publikuje na łamach czasopism „Didaskalia", „Dialog", „Notatnik Teatralny", „Opcje". Tytuł Doświadczenie postpamięci w teatrze Autor Marta Bryś Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego EAN 9788323348702 ISBN 9788323348702 Kategoria Sztuka\Teatr seria Teatr / Konstelacje liczba stron 194 Format 15.8x23.5x0.9 cm Rok wydania 2020 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1 Waga 0.328 kg

Dane oraz specyfikacja:

  • Kategoria

    Pozostałe książki
  • ISBN

    9788323348702
  • Oprawa

    Broszurowa
  • Autor

    Marta bryś
  • Wydawnictwo

    Wydawnictwo uniwersytetu jagiellońskiego
  • Ilość stron

    192
  • Rok wydania

    2020
  • Przecena

    -
  • Opinia użytkowników

    -

Ranking ofert - najlepsze promocyjne ceny 2017

  • Doświadczenie postpamięci Marta Bryś (sklep MegaKsiazki.pl)
    28,01 zł Sklep MegaKsiazki.pl
    Przejdź do sklepu
  • Doświadczenie postpamięci (sklep TaniaKsiazka.pl)
    35,70 zł Sklep TaniaKsiazka.pl
    Przejdź do sklepu

W naszym rankingu znajduje się 2 promocyjnych ofert w cenach od 28,01 zł do 35,70 zł.

Opinie i recenzje użytkowników

Dodaj opinie lub recenzję dla Doświadczenie postpamięci. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.

Produkty powiązane

Inne w kategorii Pozostałe książki