Pole refleksji i rozważań opracowania obejmuje pokaźny wachlarz zagadnień związanych z potoczną i naukową argumentacją edukacji współczesnego człowieka oraz pośrednio, w tle, z kształceniem nauczycieli, ich przygotowaniem do nowych, pedagogicznych zadań związanych z funkcjonowaniem w zawodzie. Na takie ujęcie wskazuje profil treści monografii: konteksty teoretyczne (dominujące w treściach kształcenia na uczelni) i praktyczne rozmiary edukacji dzieci (dominujące w instytucjach). Tło rozważań stanowią świeże zadania cywilizacyjne, kulturowe i społeczne, do których edukacja ma przygotować najmłodszych ludzi, najmłodszych obywateli państwa.Autorka kieruje opracowanie do nauczycieli nie tylko najmłodszych ludzi, ale do każdego, kto rozumie konieczność zachowania ciągłości oddziaływań edukacyjnych od przedszkolnych po uczelniane, a także do studentów pedagogiki, którzy, posiadając w sobie doświadczenia własne rodzinne, przedszkolno-szkolne, koleżeńskie, w uczelni nabywają świeże doświadczenia pedagogiczne i rekonstruują już posiadane. Autorka stara się poprowadzić dialog od kwestii ogólnych, wyznaczających pole pojęciowe dla pedagogiki (nie tylko przedszkolnej), do ukazania niektórych, ważnych dla wspierania dziecka w jego rozwoju kwestii. Tytuł Vade mecum...odpowiada także tej formule pójścia od szerokiej panoramy zjawisk pedagogicznych do wybranych komponentów krajobrazu.Zawarte w monografii treści można odbierać jako: a) refleksje nad zróżnicowanymi zjawiskami zachodzącymi w płynnym społeczeństwie, korelującymi z edukacją dzieci, b) podpowiedzi w radzeniu sobie przez nauczycielkę/nauczyciela z wykonywaniem zadań ważnych społecznie i indywidualnie. Vade mecum... To zatem tyle co zaproszenie do wędrówki po najróżniejszych obszarach pedagogiki jako nauki teoretycznej i poręcznej; jej przedmiocie, jakim jest edukacja skierowana do uczącego się świata młodego człowieka.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Vade mecum... Pójdź za mną nauczycielu. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.