Przeszłość i dziś. Młoda polska. Język polski. Podręcznik. Klasa 3. Część 1. Reforma 2019. Szkoła ponadpodstawowa. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i zwiększony.W podręczniku Przeszłość i dziś dla klasy 3, część 1 znajdują się teksty epoki Młodej Polski.Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te – na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.
Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w „naturalnym" porządku i w najróżniejszych kontekstach.Stałą cechą kolekcji jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.
Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Dokładnie dopasowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, kreujące i wzbogacające współczesność. Składnik Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki.
Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia.Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.
Dzieła, które mają być poznane w całości, są reprezentowane fragmentami i omówieniami całości.Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem i samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.Lektury asygnowane do czytania w całości mają – oprócz obudowy fragmentów – tzw.
Przewodniki po lekturze.znaczną częścią opracowania lektur są ciekawe, różne, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy). Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych przez ów kształt znaczeń.
Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury użytkowana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych – tam, gdzie było to możliwe – z treściami z zakresu literatury i kultury.Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza różne interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne, a także biograficzne.
ciekawy wybór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a przede wszystkim – pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Dużo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.Naprzemienny układ dostępnie napisanych partii wykładowych, „okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, interesujących i nieschematycznych streszczeń utworów.
Taki kształt książki nawiązuje do należycie uczniom znanej formy hipertekstu. Ciekawa, a zarazem prosta i przejrzysta forma upraszcza percepcję materiału i pracę z książką.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla J.polski LO Przeszłość i dziś 3/1 w.2021 - Ewa Paczoska - książka. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.