Autor podejmuje się prezentacji instytucji prezydenta w dwóch państwach skandynawskich. Formułuje pytanie o ewentualny model instytucji prezydenta, standardowy dla dwóch republikańskich państw omawianego regionu.
Czy ponadto mamy do czynienia z podobieństwami w odniesieniu do pozycji ustrojowej, sposobu wyboru, zakresu kompetencji, które wykorzystują poszczególni prezydenci w relacjach z innymi podmiotami systemu ustrojowego parlamentem, premierem i rządem, partiami politycznymi, a nad wyraz ich liderami i w relacjach z obywatelami.
Czy można zasadnie mówić o prezydencjalizmie skandynawskim, a jeśli tak, jakie są jego konstytutywne parametry. By odpowiedzieć nawet na tak wstępnie sformułowane pytania, nie można ograniczyć analizy do wątków konstytucyjno-prawnych.
Systemy konstytucyjne państw skandynawskich zawierają i odwołują się często do konwencjonalnych i historycznych niekiedy procedur i mechanizmów sprawowania władzy w państwie. Mimo przeprowadzanych licznych zmian i modernizacji przepisów konstytucyjnych, należy posiadać na uwadze, że są to akty stare wśród występujących w państwach europejskich i m.in., w tym występuje zasadnicza różnica pomiędzy Finlandią, która ma Konstytucję Republiki uchwaloną 11 czerwca 1999 r.
i Islandią, której konstytucja republikańska została uchwalona 17 czerwca 1944 r., jednak w sporej mierze w oparciu o tekst Konstytucji Królestwa Islandii z 18 maja 1920 r. Dlatego też w opracowaniu, które w pełni posiada się w ramach politologii, obok wątków konstytucyjno-prawnych analizowana jest również praktyka ustrojowa, określony fason sprawowania urzędu posiadający też związek z cechami osobowości, doświadczeniem i umiejętnościami, np.
negocjacyjnymi, a także kontekst sytuacyjny, na który składają się wątki gospodarcze, społeczne, kulturowe w ujęciu historycznym i współczesnym. Autor uznaje, podobnie jak wielu innych badaczy, iż rodowodu, uwarunkowań i istoty poszczególnych instytucji ustrojowych we współczesnych państwach nie uda się wyjaśnić na gruncie jednej dyscypliny naukowej, nawet tych, które zaliczane są do kategorii politics.
Stąd odwołuje się poza pracami stricte politologicznymi, do opracowań z zakresu historii, prawa konstytucyjnego i administracyjnego, ekonomii, socjologii i prac filologicznych. Jest to zgodne z aktualnymi trendami i oczekiwaniami formułowanymi w stosunku do studiów politologicznych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Prezydencjalizm skandynawski. Finlandia i Islandia. Studium ustrojowe. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.