"Kraj groteskowy, zdeformowany, niepotrafiący choćby godnie przyjąć swojego tragicznego losu. Takie właśnie są Włochy opisywane przez Umberto Eco w jego najnowszej powieści i taka jest rzeczywistość, która - zdaje się mówić autor - wykroczyła już poza wszelkie granice wyobraźni.
Jednak skoro prawda przewyższa literacką fikcję, to czy warto pisać taką powieść$965 Paradoksalnie, odpowiedź na to pytanie wyszukamy właśnie w tej książce" (La Repubblica) Pan Colonna, główny bohater powieści, to charakterystyczny "człowiek bez atrybuty", a mówiąc dosadniej - życiowy nieudacznik.
Pięćdziesiątka na karku i żadnych znaczących dokonań na koncie. Może jednak nieprzewidziana propozycja, jaką składa mu pewnego dnia 1992 roku niejaki Simei, zacznie tak długo oczekiwany przełom$966 przez rok Colonna ma być świadkiem przygotowań do publikacji pierwszego numeru nowego dziennika, a potem opisać je w (rzecz jasna bestsellerowej) książce.
Jego relacja nie musi ściśle trzymać się faktów, jako iż ów dziennik, "gotowy mówić prawdę o wszystkim", w gruncie rzeczy jest blefem, posiadają więc one drugorzędne znaczenie. Colonna, perfekcyjnie zdając sobie sprawę z oszustwa, decyduje się wziąć udział w eksperymencie i odegrać powierzoną mu rolę.
Na początek poznaje barwną i dość przypadkowo dopasowaną grupę dziennikarzy "przyszłej" gazety. Jest wśród nich inteligentna trzydziestoletnia Maia Fresia (której wejście w życie Colonny ma niespodziane i całkiem miłe konsekwencje$967), jest wyspecjalizowany w zadawaniu głupich pytań Cambria; powiązany z tajnymi służbami Lucidi; a także Braggadocio, wzorcowy dziennikarz śledczy, nieprzerwanie tropiący przeróżne afery i spiski.
Wszyscy oni dyskutują o zawartości nowej gazety: horoskopy powinny być optymistyczne, krzyżówki nieskomplikowane, nekrologi natchnione, sformułowania jasne i nie wymagające od czytelnika zbędnego namysłu. Jednak najistotniejsze jest, jak odwracać uwagę czytelnika od spraw, które dla mocodawców pisma są niewygodne, tudzież jak kierować uwagę czytelnika - tylko poprzez sugestie, nigdy wprost - na sprawy, które są niewygodne dla wrogów tychże mocodawców.
Tymczasem niezmordowany Braggadocio dopracowuje szczegóły swojego odkrycia, jest bowiem przekonany, iż udało mu się dopasowaćw logiczną całość najmroczniejsze tajemnice najnowszej historii Włoch: domniemania, iż Mussolini przeżył, a zabity został jego sobowtór; zamach stanu planowany poprzez księcia Borghese; terror Czerwonych Brygad; przypuszczalne zabójstwo Jana Pawła I; afery banku watykańskiego.
A wszystko to pod nieustanną kontrolą tajnej prawicowej organizacji Gladio, loży masońskiej P2, mafii, CIA, Watykanu i tajnych służb. Teza Braggadocia, choć mocno skonstruowana, wydaje się wyssana z palca.
Ale tyko do czasu$968 W najnowszej powieści Umberta Eco wynajdujemy elementy political fiction, thrillera, romansu i gorzkiej groteski. Z reguły jednak jest to niepokojąca wizja współczesnego świata kształtowanego poprzez media, które bynajmniej nie mogą uchodzić za wolne.Noir sur Blanc 2015, ISBN: 9788373925328, 150x240, 189 s., oprawa twardaTemat na pierwszą stronę Umberto Eco...
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Temat na pierwszą stronę. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.