zawsze poruszał się w obszarze języka poetyckiego, w tej -- nad wyraz ironicznej -- wieży z kości słoniowej. Utarty język polityki, język tzw. Dyskursu był tu czymś, co atakował w swoich tekstach literackich. Wybuchy złości, agresja, którą często okazuje jest w sposób nierozerwalny związana z jego twórczością poetycką -- a więc z tęsknotą za strefami przejściowymi, za granicami, obszarami wciąż jeszcze nieodkrytymi, które są niedookreślone, posiadają poetycki rozmiar niejednoznaczności Helmut Böttiger Historia Handkego inicjuje się rano i kończy tego samego dnia wieczorem, a właściwie późno w nocy. Wędrówka głównego bohatera, jego konfrontacja z naturą i cywilizacją pokazuje niemożliwe do przezwyciężenia, choć chyba jednak tylko pozornie, przeciwności pomiędzy tymi dwoma światami i: pomiędzy człowiekiem a zwierzętami, ciszą a hałasem, światłem a mrokiem, obłokiem na niebie a smugą kondensacyjną odrzutowca. Jest to bowiem wędrówka z pogranicza cywilizacji, resztek zachowanej przyrody, do centrum metropolii, najczęściej w poszukiwaniu granic, pomiędzy jednym światem a drugim, co wcale nie jest zadaniem łatwym, lecz ogromnie ważnym: przekraczanie tego progu stanowi rodzaj sprawdzianu, miary samoświadomości człowieka, jego uważności i empatii, której, co oczywiste, pozbawiona jest większość ludzi. (...) Nieprzypadkowo bohater jest aktorem: w tym bowiem zawodzie człowiek wciela się w niemało przeróżnych ról, tak zróżnicowanych, że brakuje miejsca na zdefiniowanie samego siebie, własnego miejsca w tłumie, co z kolei czyni taką osobę wyjątkowo nadwrażliwą na wszelkie dysonanse społeczne, a zwłaszcza wyczuloną na pozorność (czytaj: kłamliwość) przyjmowanych postaw i odgrywanych przez mieszkańców metropolii ról. Z posłowia tłumacza Peter Handke Urodzony w 1942 roku w austriackim Griffen pisarz, tłumacz i dramaturg. Autor licznych powieści: Szerszenie (Die Hornissen, 1966 r.), Pełnia nieszczęścia (Wunschloses Unglück, 1972 r.), niedługi list na długie pożegnanie (Der kurze Brief zum langen Abschied, 1972 r.) czy dramatów: Publiczność zwymyślana (Publikumsbeschimpfung und andere Sprechstücke, 1966 r.), Kaspar (Kaspar, 1967 r.), Terminator. Sztuka bez słów (Das Mündel will Vormund sein, 1969 r.) esejów: Esej o zmęczeniu (Versuch über die Müdigkeit, 1989 r.), Esej o udanym dniu (Versuch über den geglückten Tag, 1991 r.) i scenariuszy filmowych (najszczególniej znany to Niebo nad Berlinem, w reż. Wima Wendersa). Prowokujący i odważny, zyskał sławę już dzięki pierwszemu publicznemu wystąpieniu w 1966 r., na którym wytknął obecnym tam literatom,,impotencję i bezmyślność", jaką dostrzega w ich dotychczasowym obrazowaniu świata. W początkowej fazie w jego twórczości solidnie odznaczają się innowacyjne formy językowe i odrzucenie tradycyjnego opisu rzeczywistości. Z czasem następują widoczne zmiany, w późniejszych utworach pisarz w sposób bardziej klasyczny oddaje się rozważaniom związanym jednocześnie ze sferą emocji, jak i sprawami egzystencjalnymi. Na przełomie XX i XXI wieku Handke publikuje liczne kontrowersyjne teksty związane z wojną w Jugosławii, narażając się tym samym na ataki ze strony innych literatów i polityków i osób niegdyś zaangażowanych w konflikt. Uparcie broniąc swych przekonań pisarz, mimo swoich literackich osiągnięć, staje się w wielu kręgach persona non grata. Nadal jednak kreuje i publikuje, a jego kolejne utwory zyskują spore grono czytelników. Przez długie lata swojej literackiej działalności Handke został wyznaczony niemal pięćdziesięcioma różnymi nagrodami. Do najważniejszych należą: nagroda im. Gerharta Hauptmanna przyznawana przez Freie Volksbühne Berlin (1966 r.), nagroda im. Georga Büchnera (1973 r.), czy nagroda im. Henryka Ibsena (2014 r.). W październiku 2019 r. Peter Handke zostaje ogłoszony laureatem najważniejszego literackiego wyróżnienia na świecie - Nagrody Nobla.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Wielki Upadek. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.