Rynek antykwaryczny jest bogaty w osobliwości: zarówno ludzi, jak i przedmioty. Pracownicy galerii, antykwariusze, marszandzi, kolekcjonerzy czy eksperci to prawdziwi gawędziarze, specjaliści w czarowaniu słowem. Z mówienia o sztuce i pieniądzach uczynili swój zawód lub życiową pasję. również rozumieją, że najcenniejszym kapitałem jest praktyczna wiedza o rynku, która z czasem przeradza się w intuicję.
W ciągu kilkuletniej pracy w galerii sztuki, podczas pracy związanej z popularyzacją wiedzy o sztuce oraz w trakcie pracy naukowej Dorota Żaglewska przeprowadziła indywidualne wywiady z licznymi profesjonalistami rynku sztuki i jego otoczenia. Ich sposób mówienia o obiektach, transakcjach czy relacjach rynkowych okazał się niezwykle atrakcyjny. Skatalogowane poprzez autorkę dane to głos rynku sztuki.
Celem książki jest pokazanie rynku sztuki z perspektywy jego działaczy: podmiotów zaangażowanych i usytuowanych w mocnych miejscach pola rynkowego. Autorka opisuje ten rynek z rozmaitych perspektyw:
historycznej: geneza współczesnego rynku, długookresowe trendy i mitologie, obecnej: charakterystyka rynku, przedmiotów i graczy, układ sił, przyszłości: zjawiska takie jak art banking. Książka posiada ustalenia z pracy badawczej autorki uaktualnione o najnowsze trendy, wydarzenia rynkowe i rozmowy. Łączy perspektywę badacza i praktyka rynku. Koncentruje się na ludziach rynku: ich wartościach, języku, doświadczeniach, bardziej, aniżeli na samych obiektach rynkowych. Oczywiście to one są celem antykwariuszy, jednak w publikacji ukazane są tylko z perspektywy konkretnych opowieści: jako przedmioty pożądania, walki, sporu i innych relacji rynkowych. Autorka oferuje spojrzenie na rynek nie jako na miejsce finansowo-artystycznych relacji, lecz jako na sferę wartości i niebanalny świat społeczny. Jego poznaniu służą przytaczane historie i pogłębione studia przypadków.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Sztuka czy biznes?. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.