Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego pod tytułem: Język polski chcę i mogę! w dwóch powiązanych ze sobą merytorycznie i kompozycyjnie częściach, jest propozycją przeznaczoną dla poziomu A1 (ESOKJ, 2003), adresowaną najczęściej do osób dorosłych, choć może byćwykorzystywany w pracy z młodzieżą. Książka jest owocem doświadczeń autorek zgromadzonych podczas wieloletniej pracy z grupami początkującymi na różnorodnego rodzaju kursach w Uniwersytecie Jagiellońskim, w Międzynarodowym Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej i w szkołach prywatnych. Koncepcja podręcznika wpisuje się w kierunek podejścia komunikacyjnego. Celem nauczania w tym podejściu jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnej uczących się, rozumianej jako umiejętność posługiwania się językiem obcym poprawnie pod względem językowym i optymalnie do kontekstu sytuacyjnego. Ważny więc jest równocześnie rozwój efektywności językowych (słuchania, mówienia, pisania i czytania), jak i leżących u ich podłoża kompetencji lingwistycznych (gramatycznej, leksykalnej, fonologicznej i ortograficznej), o co zadbano w przygotowywanej pozycji. Podręcznik składa się z 15 jednostek, podzielonych na dwie części (pierwsza część ma 9 jednostek podstawowych i 3 powtórzeniowe; druga 6 jednostek podstawowych i 2 powtórzeniowe oraz suplement, w którym, oprócz wielorakich ćwiczeń gramatycznych i słownikowych, jest kilka tekstów do czytania, pomyślanych jako materiały uzupełniające dla uczącego i uczącego się). Po każdych trzech jednostkach zamieszczono lekcję powtórzeniową, która pozwala nauczycielowi, i uczącym się monitorować przebieg i sprawność procesu kształcenia. W każdej lekcji, oprócz tekstów, dialogów, sytuacji komunikacyjnych, znajduje się obszerna ilość ćwiczeń językowych i skutecznościowych (jest ich w zależności od tematu od 20 do ok. 30). Ostatnia jednostka, w obydwu częściach, bez numeru, nosi tytuł Świętujemy w Polsce! Jej fragmenty mogą zostać wykorzystane w dowolnym momencie kursu moment ten wyznaczą bądź zapotrzebowania, bądź rytm roku. W jednostce tej znalazły się dane o polskich tradycjach, świętach i sposobach ich obchodzenia. Treści socjokulturowe znajdują się w całym podręczniku uczący się towarzyszą w powszednim życiu rodzinie Różyckich, ich krewnym, a także przyjaciołom i znajomym. Do każdej niemal lekcji wplecione też zostały różnorodne materiały autentyczne, m.in. Reklamy, ulotki, bilety oraz formularze, które należy wypełnić on-line (...). Opracowanie graficzne jednostek, bogate w kolory, ale nie przekrzyczane, ma za zadanie wspierać proces przyswajania wiedzy. Grafika wyraźnie nawiązuje do znanej uczącym się grafiki Facebooka, bloga i innych form współczesnej komunikacji.
Do podręcznika dołączony został materiał dźwiękowy, tj. Nagrania tekstów i dialogów z poszczególnych lekcji oraz niektórych ćwiczeń (nagrany materiał jest sygnalizowany ikonką). Jego nierozdzielną częścią jest też zeszyt ćwiczeń, w którym znajdują się rozmaite zadania gramatyczne, słownikowe i kształtujące umiejętność poprawnego zapisu i komponowania prostych tekstów. Zeszyt uzupełniają gry językowe, plansze, dodatkowe teksty do czytania (bez ćwiczeń) oparte na tekstach autentycznych, które można wykorzystywać zarówno na zajęciach, jak i w pracy jednostkowej (domowej). Wyróżnikami przygotowywanego podręcznika, gdy zestawić go z innymi pomocami przeznaczonymi dla początkujących, są:
- nieco bardziej rozbudowany element gramatyczny;
- oparcie leksykalnych treści nauczania na korpusie słownictwa opracowanym na listach frekwencyjnych opracowanych na potrzeby dydaktyki języka polskiego jako obcego, uwspółcześnionych przez A. Seretny;
- nauczanie podsystemów języka i skuteczności językowych w układzie zintegrowanym.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Język polski? chcę i mogę! część ii. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.