Ten album ma dwie ogromne zalety: z jednej strony prezentuje nam w zniewalającej jakości i w dużych wymiarach ponad 300 reprodukcji dzieł malarskich Caravaggia, rozszerzonych detali jego obrazów i prac innych artystów, z drugiej strony jest obszerną i pisaną poprzez wybitnego europejskiego historyka sztuki analizą twórczości geniusza, który na przełomie XVI i XVII wieku zrewolucjonizował swą stylistyką malarstwo. Refleksja obejmuje kilka kluczowych problemów tej twórczości: uwikłania w erotyzm, występowaniu przemocy czy skłonności do prowokacyjnej autoprezentacji. Przynosi analizę spojrzeń bohaterów, gestów i motywu dotyku, porusza kwestię relacji artysty z modelem, przedstawia proces „tworzenia" widza i przejawy jego wirtualnej występowaniu w dziele, interpretuje grę lustrzanych odbić w obrazach oraz ujawnia strukturę napięcia budowanego pomiędzy materialnością płótna i realizmem obrazu. Duże fragmenty poświęcone są analizie jego malarstwa religijnego i zagadnieniu najmocniejszemu – chrześcijańskiemu realizmowi Caravaggia. Rzecz nie tylko dla konesera i historyka sztuki, lecz dla każdego miłośnika malarstwa. „niedużo obrazów z tamtej epoki posunęło tak daleko refleksję o dwuznaczności wpisanej w akt patrzenia, kiedy to patrzenie jest zarazem ranieniem i upokarzaniem. Widzowi schwytanemu poprzez obraz w pułapkę nie pozostaje nic innego jak tylko otworzyć usta ze zdumienia, podobnie jak oprawca, który trzyma płaszcz i w samym środku szyderstwa zdaje się nagle uświadamiać sobie, że ten upokorzony człowiek jest Synem Bożym".
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Caravaggio. stwarzanie widza. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.