Przeszłość i dziś. Młoda polska. Język polski. Podręcznik. Klasa 3. Część 1. Reforma 2019. Szkoła ponadpodstawowa. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i powiększony.W podręczniku Przeszłość i dziś dla klasy 3, część 1 znajdują się teksty epoki Młodej Polski.Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te – na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok. Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w „naturalnym" porządku i w przeróżnych kontekstach.Stałą cechą kolekcji jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej. Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Skrupulatnie dostosowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, formujące i wzbogacające współczesność. Komponent Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki. Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia.Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach. Dzieła, które mają być poznane w całości, są reprezentowane fragmentami i omówieniami całości.Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem, a także samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.Lektury asygnowane do czytania kompletnie posiadają – oprócz obudowy fragmentów – tzw. Przewodniki po lekturze.istotną częścią opracowania lektur są interesujące, najróżniejsze, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy). Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych poprzez ów kształt znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury wykorzystywana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych – tam, gdzie było to osiągalne – z treściami z zakresu literatury i kultury.Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza rozmaite interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne, a także biograficzne. Atrakcyjny dobór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a typowo – pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Dużo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.Naprzemienny układ przystępnie napisanych partii wykładowych, „okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, ciekawych i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki zarys książki nawiązuje do należycie uczniom znanej formy hipertekstu. Ciekawa, a zarazem prosta i klarowna forma usprawnia percepcję materiału i pracę z książką.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Nowe język polski przeszłość i dziś młoda polska podręcznik klasa 3 część 1 reforma 2019. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.