W podręczniku Przeszłość i dziś dla klasy 2, część 1 znajdują się teksty epoki romantyzmu.Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te – na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok. Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością procesu historycznoliterackiego, w „naturalnym" porządku i w różnorodnych kontekstach.Stałą cechą serii jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej. Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Dokładnie dopasowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, kreujące i wzbogacające współczesność. Składnik Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki. Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia.Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach. Dzieła, które mają być poznane w całości, są reprezentowane fragmentami i omówieniami całości.Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem i samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.Lektury asygnowane do czytania całkowicie posiadają – oprócz obudowy fragmentów – tzw. Przewodniki po lekturze.znaczną częścią opracowania lektur są atrakcyjne, różnorodne, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy). Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych przez ów zarys znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury stosowana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych – tam, gdzie było to możliwe – z treściami z zakresu literatury i kultury.Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza różne interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne, a także biograficzne. Interesujący dobór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a z zasady – pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Sporo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.Naprzemienny układ dostępnie napisanych partii wykładowych, „okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, ciekawych i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki zarys książki nawiązuje do prawidłowo uczniom znanej formy hipertekstu. Atrakcyjna, a zarazem prosta i klarowna forma ułatwia percepcję materiału i pracę z książką.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Nowe język polski przeszłość i dziś romantyzm 2 część 1 zakres podstawowy i rozszerzony 175308. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.