Tytuł wchodzący w skład serii publikacji dodatkowych „Kalejdoskop ucznia", których celem jest ćwiczenie głównych umiejętności w klasach 1–3, takich jak czytanie, pisanie i liczenie. Publikacje mają poszerzać i pogłębiać wiedzę, a także umiejętności uczniów.
Mogą być wykorzystane jako materiał dodatkowy (uzupełniający) dla uczniów w trakcie zajęć w szkole lub jako praca domowa. Uniwersalny, okołocyklowy zeszyt, objętości 112 stron, z 15 tekstami ułożonymi zgodnie z porami roku.Publikacja łączy naukę głównych umiejętności, które w procesie edukacji wzajemnie się przenikają, czyli czytania, pisania i mówienia (wypowiadania się w formie ustnej i pisemnej).
Takie podejście nie tylko oddaje zintegrowany charakter edukacji w klasach 1–3, ale także jest komfortowe dla nauczyciela, który ma do dyspozycji interesujące ćwiczenia z różnorodnych obszarów w jednym zeszycie.Koncepcja zeszytu oparta jest na tekstocentryzmie – założeniu dydaktycznym, zgodnie z którym tekst staje się podstawą działań dydaktycznych, płaszczyzną wspólną nauki o literaturze, kulturze i języku.
Zamieszczone w zeszycie utwory i ich fragmenty, zróżnicowane tematycznie i wysokogatunkowo, można podzielić na dwa warianty: teksty literackie i teksty informacyjne, a podział ten wynika z dwóch znaczących celów czytania: czytania dla przeżycia literackiego i czytania dla uzyskania i użycia danych.? Teksty literackieWiersze:Dagna Ślepowrońska, Jesienny czarodziejJulian Tuwim, GdybyJózef Ratajczak, ObłokiStanisław Grochowiak, Snów prawidłowych życzeniaOpowiadania i baśnie:O mądrym słowiku (baśń na podstawie: Wanda Markowska, Anna Milska, O mądrym słowiku)Łukasz Wierzbicki, Dobra cena (fragment książki Afryka Kazika)Pies i słoń, oprac.
Janusz Krzyżowski (fragment książki Bajki buddyjskie)Natalia Usenko, Dobroć (fragment książki 12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach)? Teksty nieliterackieJoanna Dobkowska, Skąd się wzięło pismoŁukasz Malinowski, MądrośćAdam Wajrak, W masce ZorroJoanna Dobkowska, Folder turystycznyWojciech Mikołuszko, Naukowiec na golasa, czyli co się dzieje, gdy zanurzymy coś w wodzie (fragment książki duże eksperymenty dla niewielkich ludzi) Boguś Janiszewski, Pieniądze (fragment książki Ekonomia) Marta Spingardi, duża solniczka (fragment książki Kraków dla młodych podróżników) Ćwiczenia zawarte w publikacji kształcą czytanie ze zrozumieniem, umiejętność interpretowania tekstu, wypowiadania się na jego temat, wnioskowania na podstawie treści oraz wyrażania własnego zdania.
Każdy tekst jest także punktem wyjścia do ćwiczeń zwykle w mówieniu.Struktura zestawu:Ćwiczenia przed tekstem (wprowadzające) budują kontekst do rozumienia właściwego tekstu.Ćwiczenia do tekstu prowadzą ucznia poprzez tekst, tak żeby od poziomu informacyjnego przejść do interpretacji – odkrywania głównego sensu, celu albo przesłania tekstu.Ćwiczenia uzupełniające (wychodzące poza tekst) dają pretekst do aranżowania sytuacji dydaktycznych, w których następuje zmiana ról: uczeń – odbiorca staje się twórcą.Celem pracy z tą publikacją jest przede wszystkim rozwijanie w uczniach motywacji do czytania i kompetencji związanych z odbiorem tekstu.
Zamieszczone w publikacji utwory posiadają inspirować dziecko do czytania (budowanie nawyków literackich, kształtowanie przyszłych czytelników).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kalejdoskop ucznia czytanie zeszyt ćwiczeń klasa 3 szkoła podstawowa. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.