Podręcznik Oblicza epokdla klasy 3, część 2 obejmuję: Literaturę wojenną. Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na jednostki lekcyjne. Wiedza teoretyczna o epoce jest ściśle powiązana z umiejętnościami ergonomicznymi, gdyż materiał jest wykonywany przeważnie metodą pogłębionej analizy i interpretacji tekstu - rozpoczynające każdą lekcję komentarze, przydatne wyjaśnienia pojęć kluczowych i zadania pod tekstami zezwalają na wnikliwe odczytanie utworów, uczą umiejętności interpretacyjnych, uwrażliwiają na zapisane w tekstach wartości (sekcja Wartości i postawy), rozwijają umiejętności retoryczne uczniów (m.in.
argumentowanie, uzasadnianie opinii, dyskusja wokół postawionego problemu) oraz pozwalają na integrację treści (w lekcjach literacko-kulturowych wyznaczono kolorystycznie polecenia dotyczące nauki o języku; zaproponowano polecenia dotyczące tworzenia wypowiedzi pisemnych i samokształcące zadania projektowe odnoszące się do problematyki omówionych tekstów).
By pokazać uczniom aktualność dawnej literatury teksty z epoki zestawiono ze współczesnymi kontekstami, na dodatek z kultury lubianej - dopasowanymi zarówno ze względu na podobieństwo motywów, jak i zróżnicowanie środków wyrazu (m.in.
film, muzyka, teatr, sztuki plastyczne, street art). Podręcznik wzbogacają miniprzewodniki, zezwalające zebrać i usystematyzować wiedzę, a także blok powtórzeniowy, składający się ze schematu zawierającego najważniejsze informacje o omówionych lekturach, z powtórzenia ważnych pojęć (Przypomnij sobie) i pytań kontrolnych (zobacz się).
Zwieńczeniem każdego działu są bloki Analiza tekstu nieliterackiego i Tworzenie własnego tekstu. Struktura tematu (jednostki lekcyjnej) Tytuł lekcji - zaciekawiający, nawiązujący do omawianego utworu. Oś czasu wizualizująca czas powstania dzieła.
Tekst odautorski podzielony na podrozdziały - wprowadza podstawowe treści nauczania wyznaczone w podstawie programowej, zawiera informacje o genezie (U źródeł tekstu), gatunku (Forma wysokogatunkowa), a także kontekstach, w jakich należy utwór odczytywać.
elementy graficzne (tabele, schematy, diagramy) upraszczające zapamiętywanie wiadomości. Ramki Wiedzieć więcej zawierające uzupełniające dane o charakterze ciekawostek, uzupełnień - ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
Ramki O twórcy - przy pierwszym tekście danego autora w podręczniku - wprowadzają uzupełniające dane biograficzne. Tekst - z numeracją wersów (w sytuacji wiersza) i akapitów (w przypadku tekstów nieliterackich), z przypisami.
Konteksty (fotografie, reprodukcje, kadry filmowe itp.) wraz z opisami, które wyjaśniają ich powiązania z utworem z epoki, oraz z poleceniami ukierunkowującymi interpretację kontekstu albo stawiającymi problem do dyskusji.
Ramki Pojęcia kluczowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów. Polecenia w lekcjach literacko-kulturowych, podzielone na części: Analiza, Interpretacja - służą pogłębionej lekturze dzieła, uczą analizy i interpretacji całych utworów albo wyznaczonych fragmentów z uzasadnieniem odwołującym się do trafnych kontekstów oraz własnego doświadczenia lekturowego i życiowego; Wartości i postawy - sugestia przedyskutowania przez uczniów problemu dotyczącego wartości / postaw i konfliktów wartości / postaw obecnych w utworze, w tym sugestia odniesienia się uczniów do cudzych wypowiedzi czy poglądów na ten temat; sugestia przedyskutowania problemu dotyczącego związku wartości poznawczych, etycznych i estetycznych obecnych w utworze; Wypowiedź pisemna - polecenie stworzenia wypowiedzi pisemnej w jednym z gatunków wyróznionych w podstawie programowej; Zadanie projektowe - fakultatywnie w niektórych lekcjach sugestia własnego, uczniowskiego projektu, odnoszącego się do zainteresowań i osiągnięć uczniów i problematyki tekstów omawianych na lekcji.
Ćwiczenia w lekcjach językowych. Infografiki na rozkładówkach - w niebanalny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia kształcenia literacko-kulturowego. Struktura materiału powtórzeniowego po dziale Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości schemat odnoszący się do treści działu, zawierający najważniejsze informacje o utworach z epoki (m.in.
autor, data powstania, gatunek, motywy i symbole). Przypomnienie najważniejszych pojęć z lekcji literacko-kulturowych i lekcji językowych, z odsyłaczem do odpowiedniej strony w podręczniku. Polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, sprawdzające stopień opanowania materiału.
Analiza tekstu nieliterackiego - materiały służące doskonaleniu umiejętności retorycznych. Tworzenie własnego tekstu - materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi pisemnej.
Na końcu podręcznika znajdują się: Indeks pojęć - pomagający w uporządkowaniu zdobytej wiedzy i zapewniający przyswojenie najważniejszej terminologii; Indeks osób
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Nowe język polski Oblicza epok podręcznik 3 część 2 liceum i technikum zakres podstawowy i rozszerzony. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.