W podręczniku Oblicza epok dla klasy 3, część 1 znajdują się teksty Młodej Polski, m.in. Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara poezja Kazimierza Przerwy-Tetmajera (Lubię, kiedy kobieta…. Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)) Stanisław Wyspiański, Wesele Władysław Stanisław Reymont, Chłopi. W tej części podręcznika znajdują się w dodatku teksty Dwudziestolecia Międzywojennego – trend konwencjonalny, m.in. Stefan Żeromski, Przedwiośnie poezja Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (Miłość, Nike, Listy)Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na jednostki lekcyjne. Wiedza teoretyczna o epoce jest ściśle powiązana z umiejętnościami użytecznymi, gdyż materiał jest wykonywany z zasady metodą pogłębionej analizy i interpretacji tekstu – rozpoczynające każdą lekcję komentarze, przydatne wyjaśnienia pojęć kluczowych, a także zadania pod tekstami umożliwiają wnikliwe odczytanie utworów, uczą umiejętności interpretacyjnych, uwrażliwiają na zapisane w tekstach wartości (sekcja Wartości i postawy), rozwijają umiejętności retoryczne uczniów (m.in. Argumentowanie, uzasadnianie opinii, dyskusja wokół postawionego problemu), a także umożliwiają integrację treści (w lekcjach literacko-kulturowych wyszczególniono kolorystycznie polecenia dotyczące nauki o języku zaproponowano polecenia dotyczące tworzenia wypowiedzi pisemnych i samokształcące zadania projektowe odnoszące się do problematyki omówionych tekstów).By pokazać uczniom aktualność dawnej literatury teksty z epoki zestawiono ze współczesnymi kontekstami, także z kultury lubianej – dobranymi zarówno ze względu na podobieństwo motywów, jak i zróżnicowanie środków wyrazu (m.in. Film, muzyka, teatr, sztuki plastyczne, street art). Wśród takich kontekstów znajdują się też utwory literackie, m.in. Wesele, Stanisława Wyspiańskiego film Wesele, reż. Wojciecha Smarzowskiego.Podręcznik wzbogacają miniprzewodniki, zezwalające zebrać i usystematyzować wiedzę, a także blok powtórzeniowy, składający się ze schematu zawierającego najważniejsze dane o omówionych lekturach, z powtórzenia ważnych pojęć (Przypomnij sobie) i pytań kontrolnych (sprawdź się). Zwieńczeniem każdego działu są bloki Analiza tekstu nieliterackiego i Tworzenie własnego tekstu.Struktura tematu (jednostki lekcyjnej)Tytuł lekcji – zaciekawiający, nawiązujący do omawianego utworu.Oś czasu wizualizująca czas powstania dzieła.Tekst odautorski podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej, zawiera informacje o genezie (U źródeł tekstu), gatunku (Forma gatunkowa), a także kontekstach, w jakich należy utwór odczytywać.elementy graficzne (tabele, schematy, diagramy) upraszczające zapamiętywanie wiadomości.Ramki Wiedzieć więcej zawierające dopełniające dane o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.Ramki O twórcy – przy pierwszym tekście danego autora w podręczniku – wprowadzają uzupełniające dane biograficzne.Tekst – z numeracją wersów (w przypadku wiersza) i akapitów (w sytuacji tekstów nieliterackich), z przypisami.Konteksty (fotografie, reprodukcje, kadry filmowe itp.) wraz z opisami, które wyjaśniają ich powiązania z utworem z epoki,, a także z poleceniami ukierunkowującymi interpretację kontekstu albo stawiającymi problem do dyskusji.Ramki Pojęcia kluczowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów.Polecenia w lekcjach literacko-kulturowych, podzielone na części:- Analiza, Interpretacja – służą pogłębionej lekturze dzieła, uczą analizy i interpretacji całych utworów albo wskazanych fragmentów z uzasadnieniem odwołującym się do stosownych kontekstów oraz własnego doświadczenia lekturowego i życiowego - Wartości i postawy – sugestia przedyskutowania przez uczniów problemu dotyczącego wartości / postaw, a także konfliktów wartości / postaw obecnych w utworze, w tym sugestia odniesienia się uczniów do cudzych wypowiedzi czy poglądów na ten temat propozycja przedyskutowania problemu dotyczącego związku wartości poznawczych, etycznych i estetycznych obecnych w utworze - Wypowiedź pisemna – polecenie stworzenia wypowiedzi pisemnej w jednym z gatunków wyszczególnionych w podstawie programowej - Zadanie projektowe – fakultatywnie w niektórych lekcjach propozycja własnego, uczniowskiego projektu, odnoszącego się do zainteresowań i osiągnięć uczniów oraz problematyki tekstów omawianych na lekcji.Ćwiczenia w lekcjach językowych.Infografiki na rozkładówkach – w interesujący graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia kształcenia literacko-kulturowego.Struktura materiału powtórzeniowego po dzialePowtórzenie i sprawdzenie wiadomości- schemat odnoszący się do treści działu, zawierający najważniejsze dane o utworach z epoki (m.in. Autor, data powstania, gatunek, motywy i symbole).- przypomnienie najważniejszych pojęć z lekcji literacko-kulturowych i lekcji językowych, z odsyłaczem do adekwatnej strony w podręczniku.- polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, sprawdzające stopień opanowania materiału.Analiza tekstu nieliterackiego – materiały służące doskonaleniu umiejętności retorycznych.Tworzenie własnego tekstu – materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi pisemnej.Na końcu podręcznika znajdują się:- Indeks pojęć – pomagający w uporządkowaniu zdobytej wiedzy i gwarantujący przyswojenie najważniejszej terminologii - Indeks osób
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Nowe język polski Oblicza epok podręcznik 3 część 1 liceum i technikum zakres podstawowy i rozszerzony. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.