znaczny Post i obfitanoc. Przewodnik
"fason nauczania Jezusa polega z zasady na zadawaniu pytań. On nie naucza apodyktycznie, z góry narzucając reguły, wydając dekrety czy tworząc gotowe systemy. Jego pytania budzą nas, ukazują nam przestrzeń, zostawiając równocześnie miejsce na nasze wymagania. Pytania stawiają nas wobec kwestii sensu."
Czas pokaźnego Postu sprzyja zadawaniu pytań, pytań o wiarę, o życie, o to, w jaki sposób i czy w ogóle kroczymy dzień za dniem za Jezusem. To okres poszukiwań i powrotów. Im świadomiej przeżywamy ten czas, tym powrót pewniejszy i trwalszy. Ta książka to pewnego typu przewodnik prowadzący od Środy Popielcowej do uroczystości Zesłania Ducha Świętego, w którym odpowiedzi i objaśnienia czerpią z teologii, historii i Biblii.
Christian Albini (1973-2017), teolog, wykładowca i koordynator Ośrodka Duchowości w diecezji Crema we Włoszech, pisarz i stały współpracownik miesięcznika "Jesus".
Assunta Steccanella (ur. 1979), doktor teologii, wykładowczyni na Wydziale Teologii w Triveneto, katechetka, autorka kilku książek i kilkudziesięciu artykułów.
Spis treści:
Wstęp. „Kogo szukacie?"........................... 5
Środa Popielcowa............................... 9
Proch i popiół...............................11
Dlaczego pokaźny Post trwa czterdzieści dni?............... 12
Co oznacza słowo Czterdziestnica?.................... 13
Kiedy wprowadzono obfity Post?..................... 14
Szlak zbawienia............................. 16
Fiolet liturgicznym kolorem pokaźnego Postu............... 18
Szczególna wstrzemięźliwość w każdy piątek dużego Postu.................... 20
Dlaczego podczas postu należy powstrzymać się od spożywania pokarmów mięsnych?................. 22
Gałązki palmowe czy oliwne?.................................. 24
Jakie jest pierwotne znaczenie drzewa oliwnego?..................... 26
Dlaczego Boże Narodzenie jest świętem stałym, a wielkanoc ruchomym?............. 28
Czym jest Triduum Paschalne?.......................30
Obrzęd obmycia stóp w wielki Czwartek............................32
Czy w obrzędzie obmycia stóp uczestniczy tylko dwunastu panów?........... 34
Msza Wieczerzy Pańskiej w szeroki Czwartek...........................35
Czuwanie w pokaźny Czwartek........................36
Liturgia znacznego Piątku.......................... 37
Liturgia Krzyża................................ 38
Krzyż zasłonięty............................... 40
Droga Krzyżowa........................................... 41
Co oznaczają litery INRI?.......................... 43
Ucałowanie krzyża.............................. 44
Krzyż i figura Chrystusa na krzyżu.................... 46
Co pelikan ma wspólnego z Jezusem?................... 48
Czym jest modlitwa powszechna?..................... 49
Uwagi do wielkopiątkowej modlitwy powszechnej.................... 51
Znak krzyża.................................. 53
Gorzkie Żale................................. 54
Gdzie był Jezus w Wielką Sobotę?..................... 56
Co znaczy słowo Pascha?.......................... 57
Pascha pierwszych chrześcijan....................... 58
Różnice pomiędzy Paschą żydowską a chrześcijańską.................. 60
Dlaczego dużanoc poprzedzona jest Wielkim Tygodniem?.................... 63
Liturgia światła............................................64
Procesja światła................................ 65
Znaczenie świecy paschalnej w liturgii światła.................. 67
Litery A i Ω.................................. 68
Exsultet.....................................69
Sekwencja szerokanocna Victimae Paschali Laudes....................... 71
Znaczenie Sekwencji obfitanocnej.................... 74
Czytania Wigilii Paschalnej.........................76
Sakramenty podczas Wigilii Paschalnej.................. 78
Szczególny związek Paschy z sakramentem chrztu........................ 79
Białe szaty ochrzczonych..................................... 80
pokaźnanocna spowiedź i Komunia Święta............................. 81
Święcenie pokarmów w Wielką Sobotę.............................. 83
Babka dużanocna.............................85
Jajka w tradycji sporanocnej........................ 87
Baranek sporanocny.........................................88
Pascha w modlitwie różańcowej.................................. 89
obfitanoc w Kościołach wschodnich............................... 91
Prawda zmartwychwstania.....................................92
Rezurekcja i procesja rezurekcyjna................................. 94
Pięćdziesiąt dni Okresu obszernanocnego.................. 95
Wniebowstąpienie..............................96
Zesłanie Ducha Świętego zamyka Okres sporanocy..................... 97
Przybądź, Duchu Święty...........................98
Uroczystość Zesłania Ducha Świętego.............................100
WYBRANE MODLITWY I PIEŚNI
WIELKOPOSTNE I znacznaNOCNE................. 102
Modlitwa uwielbienia mężczyzny
w każdym kościele........................... 102
Modlitwa do Chrystusa ukrzyżowanego...............102
Krzyż anielski..............................103
Akt miłości................................103
Fragment książki:
Gorzkie Żale to znane jedynie w Polsce nabożeństwo pasyjne, połączone z wystawieniem Najświętszego Sakramentu i kazaniem pasyjnym, odprawiane we wszystkie niedziele pokaźnego Postu. To stara tradycja – pochodzi z początku XVIII wieku. Zostało ułożone poprzez ks. Wawrzyńca Benika w oparciu o strukturę Jutrzni (w formie znanej na przełomie stuleci XVII i XVIII) średniowieczne liturgiczne misteria pasyjne na użytek Bractwa św. Rocha, istniejącego przy warszawskim kościele Świętego Krzyża. Dzięki staraniom ks. Michała Bartłomieja Tarło Gorzkie Żale zostały po raz pierwszy odprawione w 1707 roku, wtedy również tekst nabożeństwa został wydany drukiem pod tytułem Snopek Mirry z Ogrodu Gethsemańskiego albo żałosne Gorzkie Męki Syna Bożego [ ] rospamiętywanie. Mirra to jeden z darów trzech mędrców złożonych Dzieciątku – zapowiadała mękę i śmierć Zbawiciela i dlatego znalazła się w tytule. Nazwa, pod którą nabożeństwo znane jest do dziś pochodzi od pierwszych słów początkującej je pieśni: „Gorzkie żale przybywajcie, serca nasze przenikajcie ". Nabożeństwo momentalnie się rozpowszechniło – najpierw w Warszawie, a następnie w całej Polsce, przekraczając granice zaborów, uzyskało również akceptację Stolicy Apostolskiej. Do dziś zachowało oryginalne, nieco archaiczne brzmienie. Melodie śpiewów wchodzących w skład Gorzkich Żalów nawiązują do jeszcze starszych pieśni. Istniejemnóstwo współcześnie realizowanych wariantów lokalnych.
Nabożeństwo dzieli się na trzy części, odprawiane po kolei w następujące po sobie niedziele sporego Postu. W pierwszą i czwartą niedzielę odprawia się część pierwszą, w drugą i piątą niedzielę – część drugą, a w trzecią niedzielę i Niedzielę Palmową – część trzecią. Gorzkie Żale rozpoczyna wystawienie Najświętszego Sakramentu. Każdą część poprzedza ta sama Pobudka (zwana także Zachętą), po której następuje odczytanie Intencji oraz wprowadzenia do śpiewanych rozważań. Składają się na nie: Hymn, Lament duszy nad cierpiącym Jezusem, Rozmowa duszy z Matka Bolesną i pieśń Któryś za nas cierpiał rany. Nabożeństwo kończy kazanie pasyjne i błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem. Jego treść sięga do ewangelicznego opisu męki Jezusa, a także do tekstów Starego Testamentu, zwłaszcza do Pieśni o cierpiącym słudze Jahwe z Księgi Izajasza i Psalmu 22. Kieruje uwagę uczestników na przeżycia biczowanego, dręczonego, upokarzanego, a w końcu krzyżowanego Jezusa i Jego Matki – współcierpiącej z Synem pośredniczki. Sugestywnymi obrazami wzbudza współczucie dla Chrystusa, oddającego życie za nas, oraz żal za własne grzechy. Gorzkie Żale już czwarte stulecie poruszają serca licznych wiernych, pomagając im wejść w przeżywanie męki Jezusa.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Wielki Post i Wielkanoc. Przewodnik, 5211. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.